تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,122,535 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,230,529 |
مکانیابی مناطق مسکونی در برنامهریزی حمل و نقل شهری با استفاده از GIS و مدلسازی ریاضی انتشار آلودگی هوا | ||
محیط شناسی | ||
مقاله 13، دوره 37، شماره 59، آذر 1390، صفحه 135-148 اصل مقاله (944.89 K) | ||
نویسندگان | ||
مهرداد هادیپور1؛ شراره پورابراهیم2 | ||
1استادیار گروه محیط زیست، دانشکدة کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه اراک | ||
2دانشگاه اراک، دانشکدة کشاورزی و منابع طبیعی، استادیار گروه محیط زیست، | ||
چکیده | ||
گسترش شبکة حمل و نقل شهری و افزایش جادهها موجب افزایش دسترسیها به عنوان عارضه مثبت و افزایش آلودگی هوا به عنوان عارضه منفی میشود. نظر به نقش حساس آلودگی هوا در سلامت شهری و نیز در رضامندی سطح کیفی زندگی شهری، این عنصر به عنوان کلید تحقیق برگزیده شده است. هدف تحقیق، طراحی و توسعه مدل ریاضی با رویکرد معرفی مناطق قابل توسعه برای توسعة شبکة حمل و نقل شهری و جانمایی مناطق مسکونی با هدف افزایش دسترسی و کاهش آلودگی هواست. اراک به عنوان یک شهر در حال توسعه درایران به عنوان منطقه مورد مطالعه انتخاب شده است. روش تحقیق با محوریت تهیه و طراحی مدل شهری با محاسبه فاصله مناسب مناطق مسکونی از جادهها برای کاهش آلودگی هوا و استقرار درست شبکة حمل و نقل شهری نسبت به مناطق مسکونی بوده است. ابزار GIS با توانایی ارزیابی گزینههای مختلف و نیز همپوشانی لایههای متفاوت ابزاری کارآمد در این تحقیق تلقی میشود. نتایج، مبین کارایی مدل طراحی شده جهت مکانگزینی مناسب شبکه حمل و نقل در مناطق مسکونی است. نقشههای مختلف مبین استقرار نامناسب بخشی از مناطق مسکونی در مناطق آلوده تقریبا در اطراف همه جادههای اصلی است که مخاطرات ناشی از آلودگیهای حمل و نقل را برای سلامت ساکنان به همراه دارد. این تحقیق بروشنی دربردارنده یک رهیافت علمی در تهیة مدلهای توسعه حال و آتی کاربری مسکونی و شبکه حمل و نقل شهری است که میتواند در برنامهریزی شهری در سطوح منطقهای و کشوری مورد استفاده واقع شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آلودگی هوا؛ سیستم اطلاعات جغرافیایی.؛ شبکة حمل و نقل؛ مدل ریاضی توسعه شهری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Locating Residential land use in Urban Transportation planning by the Application of GIS and Mathematical Emission Modeling of Air Pollution | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehrdad Hadipour1؛ Sharareh Pourebrahim2 | ||
چکیده [English] | ||
Increasing urban network has both positive (accessibility) and negative (air pollution) impacts. In this research air quality is chosen as key elements with respect to their critical roles in quality of life and urban health. The overall objective of this study is to develop a mathematical model to plan appropriate locations for residential land uses and urban transportation network development to address one issue- air quality. Arak, a developing city in Iran has been chosen as a case study. Methodology of this study helps to select suitable sites for development of urban transportation network and residential zones. GIS as a powerful tool is applied for layers overlaying and interpretation of several scenarios. The results show the mathematical model, with acceptable accuracy, can be applied for the establishment of urban transportation network in proportion to residential zones. Based on the suitability maps, approximately around all main roads, there are non-suitable residential zones located in potential polluted areas. It will be dangerous for human health of residents. This research has successfully managed development of a scientific approach for current and future model development that can be employed in transportation planning and residential land use suitability assessment at both the local and national structure plan levels. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Air pollution, Mathematical model, Transportation Network, Urban Development and GIS | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,028 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,871 |