تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,230 |
تعداد مقالات | 67,764 |
تعداد مشاهده مقاله | 115,154,852 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 89,912,402 |
بررسی های خرابی های روسازی اصلی در فرودگاه بین المللی مهرآباد تهران | ||
نشریه دانشکده فنی | ||
مقاله 2، دوره 48، شماره 0 - شماره پیاپی 1000208، دی 1366 اصل مقاله (2.19 M) | ||
نویسنده | ||
دکتر خسرو اویسی* | ||
چکیده | ||
این مقاله نتایج تحقیقات و بررسیهائی است که درباره دلایل خرابی های روسازی آسفالتی باند اصلی ( باند 29 راست – 11 چپ ) فرودگاه بین المللی مهرآباد تهران انجام شده است. این باند در سال 1320 به طول 1800 متر و به عرض 60 متر از دال بتنی به ضخامت 5/16 سانتیمتر برای پرواز هواپیماهای کوچک آن زمان طراحی شده است. طول باند در سال 1329 به 3000 متر و سپس در سال 1339 با ورود هواپیماهای بزرگ سنگین به 4000 متر افزایش یافته است. این باند از زمان احداث (سال 1320) تاکنون سه بار روکش آسفالتی شده که خلاصه و جزئیات آن در شکل شماره 1-الف دیده می شود .سطح باند(11L29R) هم اکنون ترکهای طولی و عرضی و شبکه ای (پوست سوسماری ) زیادی دارد و در منطقه پر ترافیک ( منطقه نشست و برخاست) آن خرابی های موضعی و موجهای زیادی پدید آمده است به طور کلی که عملا باند مذکور نمی تواند برای پرواز هواپیماهای جت به ویژه هواپیماهای شکاری به کار رود. پس از انجام بررسیهای محلی ، بازدید ها ، آزمایشهای مختلف مکانیک خاک ، مغزگیری از لایه های مختلف روسازی و مطالعه ترافیک ، دلایل خرابی ها مشخص شده و با پیش بینی ترافیک آینده برای اصلاح این خرابی ها پیشنهادهایی داده شده است .بنابه این پیشنهاد ها می توان ابتدای باند (کیلومتر 000+0 الی 000+3) را که خرابی ها و ترافیک زیادتری دارد به ضخامت 15 سانتیمتر وبقیه باند (کیلومتر 000+3 الی 120+4) را به ضخامت 11 سانتی متر روکش بتن آسفالتی کرد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Mehrabad International Airport Main Run Way Pavement Evaluation" | ||
چکیده [English] | ||
This paper is a case study of the cause of distress and evaltion of main Runway (29 L-ll R) of Mahrabad International Airport In 1320 , this run way was built (1800 length & 60 width ) from PCC for small aircrafts. Later on 1329 and 13 39 the length of this Run way was inc reased to 3000 m and 4000m , respectedly was increased to 3000m and 4000m,respectedly .Since 1320, this run wa y h a s bee nasphalt overlayed three times (for thickness of overdays see fig. l - a ) . At the Present time this run way has a lot o f distress including longitudinal transverse and alligator cracks. On the heavy traffic area intensity of distress and setlement is such that this run way is not safe for the Operation of Jet aircrafts especen Jet fighters. Based of field studies and the results of several soil mechanics of different layers of existing pavement and the amount of airevaft Traffic, some recommendution for Overlays has been Presented . It has been sugested that the first section of the run way (Km 0+000 to 3+000) to be/5 asphalt Overlayed and the remaining length of run way which has less distress to be 11 Overlayed. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,898 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,001 |