![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,697,459 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,928,859 |
ارائة مدل اولویتبندی علتگرا جهت تعیین قطعات خطرناک جادهها برای عابرین پیاده | ||
نشریه دانشکده فنی | ||
مقاله 7، دوره 42، شماره 4 - شماره پیاپی 1000254، مرداد 1387 اصل مقاله (169.01 K) | ||
نویسندگان | ||
محمود صفارزاده؛ وحید ابوالحسن¬نژاد؛ امین میرزا بروجردیان* | ||
چکیده | ||
یکی از مهمترین عوامل موثر در اولویتبندی قطعات تصادفخیز جادهها برای عابرین پیاده، علت وقوع تصادف است که تاکنون در روش های موجود نادیده گرفته شده است. اولویتبندی این قطعات بدون در نظر گرفتن علت بروز تصادف، به دلیل قابل جمع نبودن تصادفات رخ داده به دلایل مختلف، تصمیمگیری دربارة انتخاب قطعات تصادفخیزتر را دچار خطا میکند. در این مقاله با ارائة روش اولویتبندی علتگرا، مدلی جدید به منظور اولویتبندی قطعات تصادفخیز برای عابرین پیاده با توجه به علت وقوع تصادف در راه های برونشهری ارائه میشود. در این روش، قطعات مذکور با در نظرگرفتن همزمان پارامترهای تعداد، شدت تصادف و علل بروز تصادف و با استفاده از یک روش تصمیمگیری چند معیاره اولویتبندی میشوند. استفاده از مدل ارائه شده در این تحقیق، دقت و کارآیی فرآیند اولویتبندی قطعات تصادفخیز جادهها را برای عابرین پیاده به مقدار زیادی افزایش میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
تصادف؛ تصمیمگیری چندمعیاره؛ علت وقوع تصادف؛ قطعة تصادفخیز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Developing a Cause Prioritizing Model to Identify High Accident Prone Segments of Roads for Pedestrians | ||
چکیده [English] | ||
One of the most important and effective factors in prioritizing high accident prone segments of roads for pedestrians is accident cause which up to now has been neglected in current methods. Since accidents are not additives due to various reasons, prioritizing these segments without considering the accident cause makes the selection of high accident prone segments inaccurate. In this paper, by introducing the "Cause prioritizing model", a new model was developed in order to rank high accident prone segments for pedestrians with regard to accident cause in rural roads. In this method, by taking the accident frequency, accident severity and accident cause parameters are accounted and using one of the Multi Attribute Decision Making methods, the mentioned segments are prioritized. Using the model developed in this research will increase the accuracy and utility of high accident prone segments prioritizing process for pedestrians to a great extent. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Accident, Accident Cause, High Accident Prone Segments, multi attribute decision making | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,736 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 928 |