تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,104,214 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,210,221 |
تاثیر دشواری تکلیف و دستورالعمل کانون توجه بر اجرای تکلیف تعادلی | ||
حرکت | ||
مقاله 2، دوره 36، شماره 0 - شماره پیاپی 1000259، شهریور 1387 اصل مقاله (328.2 K) | ||
نویسندگان | ||
امیر مقدم؛ محمد کاظم واعظ موسوی؛ مهدی نمازی زاده* | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش, بررسی اثر دشواری نسبی تکلیف و نوع دستورالعمل کانون توجه (پایه, درونی و بیرونی) بر اجرای تکلیف تعادلی است. نتایج تحقیقات اخیر نشان می دهد که کانون توجه اجراکننده, به ویژه وقتی تکلیف جدید و چالش انگیز است, نقش مهمی بر اجرا و یادگیری مهارت های حرکتی دارد. در این پژوهش 48 دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد شرکت داده شد و به طور تصادفی به دو گروه تکلیف تعادلی آسان و تکلیف تعادلی دشوار تقسیم شدند. شرکت کنندگان, تکلیف متعادل ایستادن بر صفحة تعادل سنج دیجیتال را به تعداد 3 کوشش 15 ثانیه ای در شرایط بدون دستورالعمل, دستورالعمل توجه درونی و دستورالعمل توجه بیرونی اجرا کردند. نتایج نشان داد که عملکرد گروه تکلیف دشوار در شرایط توجه بیرونی به طور معنی داری بهتر از دو حالت دیگر بود, درحالی که نوع دستورالعمل کانون توجهی تفاوت معنی داری را در اجرای تکلیف تعادلی در گروه آسان ایجاد نکرد. بنابراین نتیجه می گیریم که اثربخشی کانون توجه به عنوان یک متغیر اجرا و یادگیری حرکتی به عواملی مانند دشواری تکلیف بستگی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
دستورالعمل های آموزشی؛ کانون توجه درونی و بیرونی؛ دشواری تکلیف و تعادل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effects of Task Difficulty and Attentional Focus Instructions on Balance Task Performance | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the effect of task difficulty and the effectiveness of attentional instructions (baseline, internal and external) on balance task performance. Recent studies have shown that performer’s focus of attention plays an important role in the performance and learning motor skills, specifically when the task is novel and challenging for the performer. Forty eight students participated in this study and were divided randomly into two groups. Participants in each group performed three 15 balance tasks on a digital stabilimeter under each three conditions; without instructions, internal attentional focus, and external attentional focus. The results indicated that the performance of the difficult task group under external attentional focus was significantly better than other two conditions, while there wasn’t any significant difference in sway index among baseline, external instructions and internal focus conditions in each task group. It means that external focus will be more effective if the task is more challenging for performer. Therefore, the results indicate that the effectiveness of attentional focus as a learning variable depends on the difficulty of task. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Instructions, focus of attention, task difficulty, balance | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,261 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,426 |