تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,106,707 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,211,855 |
رابطه فهم عدد و توانایی ردیف کردن در کودک | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 37، شماره 1 - شماره پیاپی 1000294، آبان 1387 اصل مقاله (0 K) | ||
نویسنده | ||
unknown* | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی نگهداری ذهنی عدد وردیف کردن عملیّاتی براساس نظر "پیاژه" انجام شده است . طبق نظر "پیاژه"، عدد, تـألیفی از ردیف کردن وطبقه بندی است . وقتی کودک واجد نگهداری ذهنی میشود، می تواند آنها را یک به یک مطابقت دهد . دراین مطابقت ، علاوه برآنکه عناصررا ردیف می کند ، عناصر رادرهم طبقه بندی می کند . سؤال اصلی این است که اگر عدد, تـألیفی از ردیف کردن وطبقه بندی باشد، آیا بین عدد وردیف کردن رابطهی علّت ومعلولی برقرار است ویا اینکه صرفا" همبستگی بالایی دارند ودریک سن به استقرار می رسند ؟ براین اساس دو فرضیّه مطرح شده است که طّی آنها هرآزمودنی که واجد نگهداری ذهنی عدد باشد، واجد ردیف کردن نیز میباشد . فرضیّهی دیگر آن است که بین تغییرات نمرات عدد ونمرات ردیف کردن ، همبستگی بالا ومعتبری وجود دارد . برای آزمون فرضیه ها، 180 نفر از دانش آموزان دبستانی شهر تهران در سه دستهی سنّی 6 ، 7 و 8 ساله به صورت تصادفی ومرحله ای انتخاب شدند. روش جمع آوری داده ها براساس روش بالینی "پیاژه" و استفاده از مصاحبهی بالینی انجام گرفته است. داده های جمع آوری شده براساس دستورالعمل نمره گذاری, که توسّط پورحسین (1370)برای جمعیّت ایرانی اعتباریابی شده است، به صورت دادههای فاصلهای توسّط مشخّصه های آماری همبستگی "پیرسون"، آزمون tو تحلیل واریانس یکطرفه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که سن، عامل اصلی تحوّل شناختی است وکودکان ایرانی درسنّ 8 تا 8 سال و 11 ماه واجد نگهداری ذهنی عدد وردیف کردن عملیاتی میشوند. همچنین بین فهم عدد وتوانایی ردیف کردن رابطهی علّیّت وجود ندارد بلکه این دو توانایی با یکدیگر توازی وهمبستگی بالایی دارند؛ به عبارت دیگر, این ساختها همدیگر را تسهیل میکنند . | ||
کلیدواژهها | ||
تحوّل؛ ردیف کردن عملیّاتی؛ عملیّات منطقی عینی؛ نگهداری ذهنی عدد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
relation between Conservation of Number and the abiligy of weriation in child | ||
چکیده [English] | ||
The present survey has been done to observe the relation between conservation of number and weriation based on Piaget's theory. According to Piaget, number is a gathering of seriation and classification. When the child attains the ability of conservation, she cans correspondence one by one. While doing this, she/he not only arranges the elements but also classifiers it. The main question is that if number is a gathering of seriation and classification is there any cause and effect relation between number and seriation or they simply have a high dependence and will be fixed in a determined age. According to these facts, two hypotheses have been proposed according to which every sample that has the quality of conservation of number, she/he can arrange it too. The other hypothesis is that there is a high dependence between number's score and operational seriation score. To test these hypothesis, 180 school students in Tehran were selected from among three age group of six, seven and eight years old. They were selected randomly and phase. Data were gathered based on clinical method of Piaget and using clinical interview. They were tested by Pearson, T test and ANOVA. The results showed that age was the major factor in cognition development and Iranian children has the ability to conservation of number and operational seriation between the age of 8 to 8 years old and eleven month. And also there is no cause and effect relationship between conservation of number and the ability of seriation. But these two abilities have a high dependence. . | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Concrete logical operation, Conservation of Number, Development, Operational Seriation | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,414 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 26 |