
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,575 |
تعداد مقالات | 71,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,554,897 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,822,553 |
بررسی تأثیر رهیافت مشارکتی مدرسه مزرعه کشاورز(FFS) بر دانش ونگرش شالیکاران پیرامون مبارزه بیولوژیک بر علیه کرم ساقهخوار برنج(مطالعه موردی در استان مازندران) | ||
مجله علوم کشاورزی ایران | ||
مقاله 11، 2-38، شماره 3 - شماره پیاپی 1000304، آذر 1387 اصل مقاله (133.24 K) | ||
نویسندگان | ||
ترانه اسکو؛ محمد چیذری؛ سیده فاطمه رسولی* | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این مطالعه، بررسی تأثیر رهیافت مدرسه مزرعه کشاورز بر دانش و نگرش کشاورزان پیرامون مبارزه بیولوژیک علیه کرم ساقهخوار برنج در استان مازندران است. جامعه آماری این مطالعه را کلیه کشاورزان سه روستای کهنهدان، علیآباد و رنگریزمحله از سه شهرستان آمل، نور و جویبار استان مازندران تشکیل میدهند)121(N= . برای انجام تحقیق، پرسشنامهای از طریق مرور ادبیات تهیه و تدوین شد. روایی محتوایی و ظاهری پرسشنامه از طریق ارائة آن به جمعی از کارشناسان فنی و ستادی اداره ترویج مورد تأیید قرار گرفت. آزمون مقدماتی از طریق توزیع پرسشنامه در بین 20 کشاورز منطقهای مشابه با جامعه آماری مورد مطالعه انجام گردید و ضریب اعتبار پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSS به میزان 32/76% بدست آمد. بر اساس نتایج تحقیق، میانگین نمرات دانش فنی شالیکاران مورد مطالعه، قبل و بعد از برگزاری کلاسهای آموزشی، تفاوت معنیداری را با یکدیگر داشته است. میانگین نگرش شالیکاران دو روستای کهنهدان و رنگریزمحله، پیرامون مبارزه بیولوژیک علیه کرم ساقهخوار برنج، قبل و بعد از برگزاری کلاسهای آموزشی، تفاوت معنیداری در جهت مثبت داشته است. میانگین نگرش شالیکاران نسبت به "اثر بخشی مدرسه مزرعه کشاورز" و "توسعه پایدار" در اکثر گویههای مورد بررسی، قبل و بعد از برگزاری کلاسهای آموزشی، تفاوت معنیداری داشته است. در این تحقیق مشخص شد که تنها در روستای علیآباد و کهنهدان، میزان مشارکت در کلاسهای مدرسه مزرعه کشاورز با متغیر "میزان اراضی تحت تملک"، همبستگی معنیداری در سطح 95 درصد داشته است. بر اساس یافتههای تحقیق، دانش کسب شده کشاورزان از طریق شرکت در مدرسه مزرعه کشاورز با متغیر "سن" در روستای علی آباد رابطه آماری معنیدار منفی و با مشارکت، تحصیلات و دانش اولیه رابطه آماری معنیدار مستقیم داشته است که مقدار آن در روستاهای مختلف، متفاوت بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعة پایدار؛ رهیافت مدرسه مزرعه کشاورز؛ مبارزه بیولوژیک؛ کرم ساقه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Assessing the Effect of Farmers Knowledge and Attitude Regarding Farmer Field School (FFS) on Biological Control against Rice Stem Borer in Mazandaran Province | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the effect of Farmers' knowledge and attitude regarding Farmer Field School (FFS) on biological control against rice stem borer in Mazandaran Province. The population of the study included all farmers residing in three villages of Kohnedan, Rangrizmahalleh and Aliabad (N=121). A questionnaire was developed from reviewed literature. The content and face validity of the instrument was established by a panel of experts consisting of technical specialists and staff at the Extension Administration. A pilot test was conducted with 20 farmers in a similar regional township. Data collected were analyzed using Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). Reliability for the overall instrument was 76/32. The results of the study showed that the mean score of technical knowledge of rice farmers (before and after attendance in FFS classes) were significantly different. The mean attitude score of farmers in two villages of Kohnedan and Rangrizmahalleh regarding biological control against Rice Stem Borer before and after their attendance had a positive significant difference. The mean attitude score of rice farmers toward the effectiveness of FFS and sustainable agriculture in most investigated statements before and after FFS classes allendance showed a positive significant difference. It was found in the two villages of Aliabad and Kohnedan, that between the level of participation, and the farm land size there was a positive significant correlation. It was also found that there was a significant negative relationship in Aliabad village, between knowledge gained from FFS participation and, the variable of age. Knowledge gained had a positive significant relation with participation, level of education, and primary knowledge among the farmers in the three villages. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Sustainable Development, Farmer Field School, biological control, Rice Stem Borer | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,805 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,490 |