تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,479 |
تعداد مقالات | 70,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 122,982,930 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,215,182 |
شناسایی دیدگاه دانشجویان درخصوص عناصر اصلی سازوکار ارزشیابی کیفیت تدریس و برآورد تأثیر متغیرهای منتخب بر این دیدگاه در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین (خوزستان) | ||
مجله علوم کشاورزی ایران | ||
مقاله 12، 2-38، شماره 3 - شماره پیاپی 1000304، آذر 1387 اصل مقاله (369.15 K) | ||
نویسندگان | ||
مسعود برادران؛ حمید موحدمحمدی؛ حسین شعبانعلی فمی؛ یداله مهرعلی زاده* | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، خلاء و فقدان سازوکار مطلوبی برای ارزشیابی کیفیت تدریس را به عنوان مسأله ای مهم و قابل بررسی با هدف بهبود کیفیت تدریس اعضای هیأت علمی مد نظر قرار داده است. اهداف این مطالعه شامل: تشریح اهمیت طراحی سازوکار مطلوب جهت ارزشیابی کیفیت تدریس اساتید توسط دانشجویان، برآورد تأثیر متغیرهای منتخب (جنسیت، سال ورود به دانشگاه، نوع پذیرش و رشته تحصیلی) بر دیدگاه دانشجویان هنگام اولویت بندی شاخص های 34 گانه رایج ارزشیابی در دانشگاه ها و همچنین شناسایی دیدگاه دانشجویان درخصوص عناصر اصلی سازوکار ارزشیابی (روایی و پایایی فرمهای رایج ارزشیابی، ضرورت تدوین فرم های جداگانه بر اساس رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و نوع واحد درسی، ضرورت استفاده از رهیافت یادگیری محور به جای رهیافت تدریس محور در ارزشیابی و مناسب ترین مقیاسهای ارزشیابی) بوده است. داده ها به وسیله پرسشنامه ای نیمه باز جمع آوری و پایایی پرسشنامه از طریق محاسبه آلفای کرونباخ معادل 87/0 برآورد گردید. جهت توصیف و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و برای آزمون فرضیه ها از آزمون t و ANOVA استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که به غیر از متغیر نوع پذیرش، سایر متغیرها تفاوت معنی داری بر دیدگاه دانشجویان در اولویت بندی شاخص های ارزشیابی داشتند. درصد زیادی از پاسخگویان (80%) با تدوین فرم های ارزشیابی جداگانه و جایگزینی دیدگاه ارزشیابی یادگیری محور به جای تدریس محور موافقت داشتند. همچنین 72 درصد پاسخگویان روایی و پایایی فرم های ارزشیابی رایج را قابل قبول دانسته و مقیاس پنج گزینه ای لیکرت نیز به عنوان مناسب ترین مقیاس ارزشیابی انتخاب کرده اند. در پایان کاربست یافته ها در نظام آموزش عالی مورد بحث قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
کیفیت تدریس؛ سازوکار ارزشیابی؛ دیدگاه دانشجویان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Identification of Students’ View about the Major Elements of Teaching Quality Evaluation Mechanism and the Estimate of Effectiveness of Selected Variables Affecting Their View at Ramin Agriculture and Natural Resources University | ||
چکیده [English] | ||
The objectives of this study were: describing the importance of designing a desirable mechanism for faculty members, teaching quality evaluation by students, an estimation of effectiveness of selected variables (gender, year of student admiltance, type of admission, and field of study) on students’ view during ranking of 34 indexes of current evaluation forms at universities and also identifying the students’ view concerning major elements of evaluation mechanism (reliability and validity of current evaluation forms, necessity for formulating different forms of evaluation based on field of study, educational level and type of currieulum for,an employment of learning-center instead of teaching-center approach in evaluations, as well as finding the most proper scales of evaluation). Data were collected by a semi-open questionnaire and reliability of questionnaire was estimated by using Cronbach’s Alpha (approximately 0.87). SPSS statistical software was employed to describe and analyze the data. T and ANOVA were employed to test research hypotheses. Results indicated that all variables except the type of admission, had significant effects on students’ views while ranking the indexes. A high percentage of the respondents (80%) agreed with formulating different evaluation forms and substituting learning-center approach by teaching-center approach Also 72% of the respondents believed that reliability and validity of the current evaluation forms are acceptable and Likert’s five alternative scale was selected as the most proper scale. Finally, the implications of research findings were discussed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
teaching quality, Evaluation mechanism, Student’s view | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,879 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,397 |