تعداد نشریات | 152 |
تعداد شمارهها | 5,776 |
تعداد مقالات | 63,289 |
تعداد مشاهده مقاله | 104,958,832 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 82,031,945 |
تحلیل عاملی عوامل مؤثر بر استفاده آموزشگران از فناوریهای اطلاعات (IT) در آموزشهای علمی - کاربردی کشاورزی و منابع طبیعی | ||
کشاورزی (منتشر نمی شود) | ||
مقاله 5، دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 1000305، مهر 1385، صفحه 45-56 اصل مقاله (254.34 K) | ||
نویسندگان | ||
علی اسدی1؛ آصف کریمی ![]() | ||
1استادیار، گروه آموزش و ترویج کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران | ||
2کارشناس ارشد، گروه آموزش و ترویج کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر استفاده آموزشگران از فناوریهای اطلاعات (IT) در آموزشهای علمی - کاربردی کشاورزی و منابع طبیعی انجام شد. تحقیق از نوع توصیفی - پیمایشی میباشد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بود و برای تعیین قابلیت اعتماد (پایایی) تعداد 30 نسخه پرسشنامه پیش آزمون و آلفای کرونباخ آن محاسبه شد که برای بخشهای مختلف پرسشنامه مقدار آن مناسب (95/0-75/0) بود. جامعه آماری این تحقیق شامل آموزشگران مراکز آموزشی علمی - کاربردی کشاورزی و منابع طبیعی بود و نمونهگیری از 138 نفر از آنها به صورت چند مرحلهای تصادفی انجام شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. بهمنظور شناسایی عوامل مؤثر بر استفاده آموزشگران از فناوریهای اطلاعات، از تحلیل عاملی نوع R استفاده شد. نتایج نشان داد متغیرها شامل چهار عامل آشنایی و مهارت نسبت به تجهیزات IT، عامل نگرشی، شرایط و امکانات و مهارت در زبان انگلیسی میباشند و این چهار عامل حدود 64 درصد واریانس عوامل مؤثر بر استفاده آموزشگران از فناوریهای اطلاعات را توجیه مینمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش علمی - کاربردی؛ آموزشگر؛ اینترنت؛ فناوری اطلاعات؛ کامپیوتر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identification of Factors Affecting the Use of Information Technology (IT) by trainees in apply - scientific Education in Agriculture | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Asadi1؛ Asef Karimi2 | ||
چکیده [English] | ||
The present investigation was carried out to identify the factors affecting the use of information technology (IT) by trainees in apply - scientific Education in Agriculture. The statistical population of this study was educators of agricultural apply - scientific centers. Method of sampling was random multi steps sampling. Questionnaire used for data collection. The collected data were analyzed with the SPSS software. To identify the effective factors in IT usage by trainees in apply-scientific Education in agriculture, the R-Type Factor Analysis was employed. Results indicated that the variables classified in four categorize: skills rate for working with IT, attitude, conditions and facilities, the educator’s mastery of English language. These four factors were responsible for 64 percent of variances in factors affecting the usage of IT by trainees. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Apply, Computer, Information Technology, Internet, Scientific Education, Trainer | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,720 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,036 |