تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,119,359 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,225,731 |
تأثیر روش های مشاهدة کلی, متناوب و ترکیبی بر یادگیری فرم و دقت سرویس چکشی والیبال | ||
حرکت | ||
مقاله 6، دوره 38، شماره 0 - شماره پیاپی 1000331، بهمن 1387 اصل مقاله (130.74 K) | ||
نویسندگان | ||
پریوش نوربخش؛ محسن قنبرزاده؛ پروانه شفیع نیا؛ میثم شابونی* | ||
چکیده | ||
در این تحقیق تأثیر سه روش یادگیری مشاهده ای یعنی روش های مشاهدة کلی, متناوب و ترکیب این دو روش بر یادگیری سرویس چکشی والیبال بررسی شد. سی دانشجوی کارشناسی پسر مبتدی دانشگاه شهید چمران اهواز شرکت کننده در این تحقیق به صورت تصادفی در سه گروه جای گرفتند. یک گروه 10 سرویس چکشی والیبال را که توسط یک والیبالیست ماهر اجرا می شد, از طریق نوار ویدئویی مشاهده و سپس اقدام به تمرین سرویس کردند. گروه دیگر فقط یک بار حرکت را مشاهده و سپس اقدام به تمرین مهارت کردند. در این گروه افراد بعد از سه بار اجرای حرکت یک نمایش دیگر دریافت کردند و این عمل (یک نمایش و سه اجرا) تا اتمام 10 نمایش ادامه یافت. گروه آخر 5 نمایش را قبل از تمرین و 5 نمایش دیگر را به صورت تناوبی با تمرین (یک نمایش و سه اجرا) دریافت کردند و 15 ضربة آخر بعد از آخرین نمایش اجرا شد. فرم و دقت اجرای افراد در مراحل اکتساب و یادداری کوتاه مدت که 5 دقیقه و یادداری بلند مدت که 48 ساعت بعد از آن بود, ارزیابی شد. نتایج نشان داد که روش مشاهدة ترکیبی برای یادگیری فرم اجرای سرویس در مرحلة یادداری بلندمدت بهتر است. براساس یافته های این تحقیق پیشنهاد می شود مربیان ورزشی از چند نمایش قبل از اجرا و سپس چند نمایش در مراحل ابتدایی تمرین برای آموزش فرم اجرا استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدلسازی؛ تمرین عملی؛ مهارت حرکتی؛ یادگیری مشاهده ای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of All Pre-Practice, Interspersed and Combination Observation Methods on Learning of Form and Accuracy of Overhead Volleyball Service | ||
چکیده [English] | ||
This study was conducted to investigate the effects of three various observational learning methods (all pre-practice, interspersed and combination of these two methods) on learning overhead volleyball service. 30 male students from Shahid Chamran University, all beginners in the intended skill, were divided randomly into three different groups. One group observed 10 overhead volleyball services through a videotape demonstrated by a volleyball expert and then started to practice the service. Another group observed the skill only once and then started to practice the skill. The subjects in this group observed one demonstration after each three attempts. The last group observed 5 demonstrations right before the attempt and 5 demonstrations alternately among attempts (one demonstration every three attempts) and last 15 attempts were performed after the last demonstration. The form and accuracy of subjects' services both during an acquisition phase and short (5 minutes) and long (48 hours) retentions were assessed. The findings indicated that the subjects in the combination group who received skill through the combination method showed a longer retention of learning the form of the volleyball service. Based on the results, it is suggested that sport coaches use several demonstrations before practice and several more demonstrations in the early stages of practice for optimal learning of form of skill. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
demonstration, Overt Practice, motor skill, observational learning | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,208 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,258 |