تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,118,774 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,224,863 |
ارزشیابی سیستم ارزشیابی عملکرد معلمان تربیت بدنی | ||
حرکت | ||
مقاله 7، دوره 38، شماره 0 - شماره پیاپی 1000331، بهمن 1387 اصل مقاله (146.69 K) | ||
نویسندگان | ||
مهرعلی همتی نژاد؛ رحیم رمضانی نژاد؛ امیر رضایی کمنی؛ طاهر افشارنژاد؛ شهرام شفیعی* | ||
چکیده | ||
هدف از تحقیق حاضر, ارزشیابی سیستم ارزشیابی عملکرد معلمان تربیت بدنی به منظور رفع برخی از نواقص این سیستم است. بدین منظور با استفاده از نمونه گیری خوشه ای تصادفی 310 معلم تربیت بدنی به عنوان نمونة آماری تحقیق انتخاب و برگه های ارزشیابی عملکرد آنها بررسی شد. برای بررسی اعتبار عوامل ارزشیابی, خطای ارزشیابی, ارتباط درونی بین عوامل ارزشیابی و مقایسة تفاوت بین معلمان زن و مرد, به ترتیب از آزمون های آلفا کرونباخ, کلموگروف اسمیرنوف, همبستگی پیرسون و U مان ویتنی استفاده شد (در سطح معناداری 05/0 P?). یافته های تحقیق نشان داد, اعتبار عوامل ارزشیابی معلمان تربیت بدنی در دو عامل اصلی (عوامل عملکردی و عوامل فرایندی) برابر 16/0 است, که خیلی ضعیف است. بررسی توزیع نمره ها در ارزشیابی عملکرد معلمان نشان داد که ارزیاب ها دچار خطای نرمش و ارفاق شدند. همبستگی بین عوامل عملکردی و فرایندی معلمان معنادار بود (41/0 P=). با وجود معنادار بودن همبستگی بین عوامل, این مقدار همبستگی برای حذف یکی از عوامل کافی نبود. همبستگی بین عوامل عملکردی و فرایندی با نمرة نهایی ارزشیابی عملکرد معلمان تربیت بدنی به ترتیب 56/0, 85/0 به دست آمد که معنادار بود (000/0 P=). این موضوع نشان می دهد که هر یک از عوامل ارزشیابی به درستی معلمان را مورد ارزشیابی قرار می دهند. همبستگی بین نمره های ارزشیابی معلمان تربیت بدنی با میزان تشویق و اصلاح به ترتیب 036/0, 028/0 به دست آمد که معنادار نبود, بدین معنی که معلمان تربیت بدنی نسبت به نمره هایی که دریافت کردند, مورد تشویق و اصلاح قرار نگرفتند. تفاوت معناداری بین نمره های ارزشیابی عملکرد معلمان تربیت بدنی مرد و زن وجود نداشت. همچنین معلمان تقریباً به یک اندازه مورد تشویق و اصلاح قرار گرفتند. تفاوت بین نمرة ارزشیابی عملکرد معلمان تربیت بدنی دورة راهنمایی و متوسطه معنادار بود, بدین صورت که معلمان دورة راهنمایی نمرة بهتری دریافت کرده بودند, ولی تفاوت معناداری بین این دو گروه از معلمان در عوامل تشویق و اصلاح مشاهده نشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی عملکرد معلمان تربیت بدنی؛ خطای نرمش و ارفاق؛ عوامل ارزشیابی؛ میزان تشویق و اصلاح | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Evaluation of Physical Education Teachers’ Performance Assessment System | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to evaluate physical education teachers' performance assessment system in order to remove some of the shortcomings. For this purpose, 310 P.E. teachers were selected by random cluster sampling, and their performance assessment forms were investigated. In order to study the reliability of assessment factors, assessment error, and the relationship among assessment factors and to compare differences among the teachers, Cronbach’s alpha coefficient, one-sample Kolmogorov-Smirnov test, Mann-Whitney U and Pearson Correlation tests at P?0.05 were used. The results indicated that the reliability of P.E. teachers’ assessment factors was 0.16 for two main factors (performance & process factors) which was very weak. The errors of performance assessment showed that the examiners made softness and leniency errors. There was a significant correlation between performance and process factors (r = 0.11, P?0.05), however, the correlation was not too sufficient to omit one of the factors. The correlation between final score of P.E. teachers' performance assessment and performance and process factors were 0.56 and 0.85 respectively, which were significant (P?0.01). This significance also indicates that each assessment factor evaluates the teachers properly. The correlation between the P.E. teachers' assessment scores, and level of encouragement and improvement were 0.036 and 0.028 respectively, which were not significant. The P.E. teachers also were not encouraged and improved for the scores they achieved. There was no significant difference in scores of performance assessment between male and female P.E. Teachers, and they were equally encouraged and improved. The difference in the scores of performance assessment between junior-high and high schools was significant, and junior-high school teachers received higher grades. However, there was no significant difference between these two groups in encouragement and improvement factors | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Performance Assessment, Softness & Leniency Error, Assessment Factors, Level of Encouragement & Improvement | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,153 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,512 |