تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,119,379 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,225,749 |
تحلیل نگرش تدوین کنندگان کتاب های درسی فارسی اول تا سوم دبستان نسبت به فعالیت های بدنی | ||
حرکت | ||
مقاله 12، دوره 38، شماره 0 - شماره پیاپی 1000331، بهمن 1387 اصل مقاله (219.49 K) | ||
نویسندگان | ||
آمنه رضوی؛ پروانه نظرعلی؛ محمد خبیری؛ معصومه شجاعی* | ||
چکیده | ||
نظریات دلاکتو, کفارت و هب, گویای اهمیت فعالیت هـای حرکتی در رشد ذهنی و شناختی انسان است که انسجام سیستم های حرکتی و ذهنی او را برای یادگیری فراهم می سازد . از این نظریات می توان در تدوین کتاب های درسی فارسی دانش آموزان با توجه به اصول تعلیم و تربیت و تعیین جایگاه فعالیت های بدنی استفاده کرد. هدف این تحقیق توصیف و تحلیل نوع نگرش تدوین کنندگان کتاب های درسی فارسی بخوانیم و بنویسیم پایه های اول تا سوم دبستان به فعالیت هـای بدنی است که درمجموع شامل 6 کتاب با 132 موضوع درسی و 860 صفحه بود. کتاب های یاد شده واژه به واژه, خط به خط و تصویر به تصویر توسط چک لیست های محقق ساخته براساس نگرش های مثبت, خنثی و منفی در زمینة مقولة فعالیت های بدنی بررسی شدند. در تجزیه و تحلیل داده ها از آمار ناپارامتریک خی دو استفاده شد. نتایج نشان داد که در هر سه پایه فعالیت های بدنی بیشتر دارای نگرش مثبت بود که هر چه از پایة اول به سوم پیش می رود, نگرش مثبت افزایش می یابد. متغیرهای ورزش و انواع آن در کتاب های سوم و تصاویر حرکتی در کتاب های دوم و سوم از نگرش مثبت 100% برخوردار بودند. استمرار در توجه متغیرها در محتوای کلیة کتاب ها مشاهده شد, اما پیوستگی و فزایندگی نداشتند. | ||
کلیدواژهها | ||
فعالیت بدنی؛ بازی ها؛ مهارت های بنیادی؛ ورزش و تصاویر حرکتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Analysis of Editors’ Attitudes towards Physical Activities in Farsi Textbooks of the First, Second and Third Grades of Primary Schools | ||
چکیده [English] | ||
Kephart, Delackato and Heb theories show the importance of physical activities in cognitive and mental growth. Physical activities prepare one's physical and mental systems to learn. It seems that these theories can be used to publish textbooks (Farsi) for students, considering educational principles and the physical activity status. This study aimed to describe and analyze editors’ attitudes towards physical education in Farsi textbooks of the first, second and third grades of primary schools. The statistical samples of the textbooks were “Bekhanim” and “Benevisim” for each grade including six textbooks, totally 132 subjects, and 860 pages. The books were surveyed word to word, line to line and picture to picture by the researcher-made check lists. ?2 non-parametric statistic was used to analyze the data. Results showed that editors had more positive attitudes towards physical activities in all three grades and the positive attitudes increased from the first to the third grade. Sport variables and their different kinds in third-grade books and movement pictures in the second- and third-grade books met 100% positive attitudes. The variables were given consideration in all books, but consistency and increase were not observed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Physical Activity, games, Fundamental Skills, Sport, Movement Pictures | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,296 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,875 |