تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,807 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,390 |
بررسی و اندازهگیری آلودگی صوتی ناشی از ترافیک در شهر یزد | ||
مجله منابع طبیعی ایران (منتشر نمی شود) | ||
مقاله 12، دوره 4، شماره 0 - شماره پیاپی 1000335، اسفند 1387 اصل مقاله (249.2 K) | ||
نویسندگان | ||
الهام اویسی؛ عباس اسماعیلیساری؛ محمود قاسمپوری* | ||
چکیده | ||
در تحقیق حاضر بهمنظور بررسی آلودگی صوتی شهر یزد، ابتدا یک خیابان بهعنوان منطقه شاهد (خیابان قیام) برای بررسی مکانهای مختلف یک خیابان و روزهای هفته انتخاب شده و سپس با توجه به نتایج بهدست آمده از خیابان نمونه، 10 خیابان به طور تصادفی از کل خیابانهای شهر برای اندازهگیری آلودگی صوتی ناشی از ترافیک انتخاب شد. اندازهگیری انجام شده در سال 1382 با استفاده از ترازسنج صوتی بر اساس زمانبندی استاندارد ایران، نشان میدهد که درمنطقه نمونه تفاوت معنیداری با احتمال 99 درصد بین دو مکان ابتدا و محدوده میانی خیابان وجود دارد و از لحاظ روزهای هفته فقط جمعه با احتمال 99 درصد با سایر روزهای هفته تفاوت معنیداری دارد. همچنین رابطه همبستگی بین تعداد وسایل نقلیه و تراز معادل صدا در منطقه نمونه، با احتمال 99 درصد معنیدار است. در مناطق 10گانه کمترین میانگین تراز معادل صدا در خیابان تیمسار فلاحی برابر 2/74 دسی بل در شبکه وزنی (A) و بیشترین میانگین تراز معادل صدا در خیابان آیتا... کاشانی 9/77 دسی بل در شبکه وزنی (A ) ثبت شد. همچنین رابطه همبستگی میان تراز معادل صدا و تعداد وسایل نقلیه موتوری در مناطق 10گانه، با احتمال 95 درصد معنیدار میباشد. در این تحقیق میزان آلودگی صوتی کلیه مناطق اندازهگیریشده بیشتر از استاندارد ایران بود. | ||
کلیدواژهها | ||
آلودگی صوتی؛ تراز معادل صدا؛ وسایل نقلیه یزد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study and Measurement of Noise Pollution due | ||
چکیده [English] | ||
Noise pollution was measured in the city of Yazd. Ghiyam avenue was chosen as control in which measurement station in different places locations as well as different days of the week were selected. In 2003, 10 streets were selected where noise pollution was assessed. Results indicated a significant difference (P<0.01) between the two points of the control street (i.e., beginning and the middle part of the same street). Of study in the days of the week only Friday was significantly different (P<0.01) from the rest of the week. There is a positive correlation between the number of vehicles and equivalent sound level in sampling region (P<0/01). The lowest equivalent sound level belongs to Timsar-fallahi street with 74/2 dB (A) while the highest to Ayatollah Kashani with 77/9 dB (A). Correlation between equivalent sound level and the number of vehicles in the 10 study points was not significant (P>0.05). All 10 study points exhibited a higher noise pollution level than the standard level prevailing in Iran. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
noise pollution, Equivalent Sound Level, Vehicle, Yazd | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,155 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,363 |