تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,115,364 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,219,457 |
مسیریابی بر اساس اصول زیستمحیطی با استفاده از GIS (مطالعه موردی: جاده پارچین در شرق تهران) | ||
مجله منابع طبیعی ایران (منتشر نمی شود) | ||
مقاله 17، دوره 60، شماره 4 - شماره پیاپی 1000339، اسفند 1387 اصل مقاله (243.49 K) | ||
نویسندگان | ||
علیاصغر درویشصفت؛ هما احمدی؛ مجید مخدوم؛ شیرین ابوالقاسمی* | ||
چکیده | ||
هدف این تحقیق ارائه روشی برای تعیین مسیر بهینه (به صورت خودکار در GIS) با در نظر گرفتن جنبههای زیست محیطی و عوامل تاثیرگذار در تعیین مسیر درست است. ارائه مسیری بهینه برای احداث جاده کمربندی در شرق تهران (جاده پارچین) در این تحقیق بررسی شد. ابتدا عوامل زیستمحیطی موثر بر مسیریابی در منطقه شامل: زمین شناسی، فرسایش پذیری، خاک، شیب، کاربری اراضی، جریانهای آبی، گسل و ارتفاع شناسایی شدند. نقشههای کاربری اراضی و خاک منطقه با استفاده از تصویر ماهواره لندست تهیه و تکمیل شدند. دیگر نقشههای موضوعی موردنیاز نیز جمعآوری و رقومی شدند. با تنظیم پرسشنامه ای نظرهای متخصصان در مورد تعیین اهمیت نسبی عوامل مذکور جمعآوری و جمعبندی شد. این عوامل به روش مقایسه دوبه دو، وزندهی شدند. براساس وزن مشخصهها نقشه اصطکاک و هزینه تهیه شد. با تعیین دو سناریوی مختلف و تعدادی نقطه پیشنهادی برای شروع مسیر جاده، کریدورهای مختلفی به طور خودکار در GIS طراحی شدند. این مسیرها با یکدیگر و با نقشههای عوامل تاثیر گذار مقایسه شدند و مسیر بهینه با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی مشخص شد. این مسیر همخوانی بسیار خوبی با اولویت و محدودیتهای تعیین شده دارد. نتایج این بررسی نشان داد که با شناسائی عوامل تاثیر گذار و با استفاده ازGIS به خوبی میتوان مسیر مناسب برای احداث راهها را ضمن رعایت اصول زیستمحیطی تعیین کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مسیریابی خودکار؛ مسیر بهینه؛ تحلیل سلسله مراتبی؛ عوامل زیستمحیطی؛ نقشه اصطکاک و GIS | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Routing using GIS with consideration of environmental principles (Case study: Parchin Road) | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present study was to determine a method to find optimum routing considering effective environmental parameters by using GIS. For this purpose, an optimum route for a by-pass road in east of Tehran (Parchin Road) was studied. First, environmental factors, such as geology, erosion, soil type, slopes, land use, hydrography, faults and elevation were identified. Soil and land use maps were generated by employing Satellite image. Other maps were compiled and digitized. These factors were prioritized according to the pairwise comparison method. A questionnaire was designed to seek experts' opinions on the relative importance of above factors. According to the importance of the parameters, the friction and cost maps were prepared. In two scenarios, several proposed points for the start were specified and various routes were automatically plotted by means of the GIS. The routes were compared as well as maps of other effective parameters. Finally, the optimum route was determined using the Analytical Hierarchy Process. The resulted route is satisfactorily corresponds with pre-determined priorities and limitations. Results of this research showed that identifying effective parameters and using GIS facilitate determination of optimum routes by considering environmental principles. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Automatic routing, Optimum route, Analytical Hirarchy Process, Environmental consideration, Friction map, GIS | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,670 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,376 |