تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,525 |
تعداد مقالات | 70,442 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,988,217 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,110,215 |
طراحی و ارزیابی فنی شبکه جاده جنگلی از لحاظ قابلیت دسترسی با استفاده از GIS (مطالعه موردی: بخش نمخانه، جنگل آموزشی پژوهشی خیرود) | ||
مجله منابع طبیعی ایران (منتشر نمی شود) | ||
مقاله 16، دوره 60، شماره 6 - شماره پیاپی 1000373، اسفند 1387 اصل مقاله (393.55 K) | ||
نویسندگان | ||
باریس مجنونیان؛ احسان عبدی؛ علی اصغر درویش صفت* | ||
چکیده | ||
عملیات جادهسازی در جنگل با اختصاص حجم زیادی از سرمایه به خود مهمترین عامل هزینه در مدیریت جنگل است بنابراین باید با ارزیابی گزینههای مختلف، گزینهای انتخاب شود که حداکثر کارایی را از لحاظ فنی داشته باشد. طراحی شبکه جاده با استفاده از روشهای رایج، کند، وقتگیر و پرهزینه است، به همین برای جهت کاهش هزینه و زمان طراحی از تعداد گزینهها میکاهند و همین موضوع به کیفیت طراحی لطمه میزند. هدف از این تحقیق معرفی روشی بهمنظور طراحی و ارزیابی فنی گزینههای شبکه جاده از لحاظ قابلیت خروج چوب با استفاده از GIS است. به این منظور ابتدا مدل رقومی ارتفاع (DEM) با استفاده از نقشه توپوگرافی رقومی با مقیاس 1:25000 تهیه شد و بهمنظور فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز به کار رفت. در مرحله بعد 12 گزینه شبکه جاده با استفاده از ضمیمه PEGGER در نرمافزار ArcView و نیز نقشههای توپوگرافی رقومی، بر اساس اصول فنی و نیازهای جنگلداری طراحی و سپس با استفاده از قابلیتهای GIS درصد عبور هر گزینه طراحی شده از کلاسههای مختلف شیب و جهت استخراج شد. در نهایت همه گزینهها بهصورت رقومی در محیط GIS به روشهای تن در کیلومتر و نیز روشی نوین به نام تن در کیلومتر تصحیح شده، از لحاظ کارایی ارزیابی و مقایسه شدند و گزینه بهینه از نظر کارایی یعنی حداقل طول و حداکثر پوشش مشخص شد. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی شبکه جاده؛ گزینه جاده | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Planning and technical evaluating of forest road networks from accessibility point of view using GIS | ||
چکیده [English] | ||
Road construction in forests absorbs huge resources and imposes highest costs on the forest management. Therefore, various choices should be evaluated and the least costly one with highest technical efficiency should be selected. Conventional methods of road planning are slow-moving, time-consuming and uneconomical, therefore, to reduce cost and time of planning; the number of road variants is reduced although it has an adverse effect on planning quality. The objective of this research was to develop a method for planning road networks and technical assessment of the roads by using GIS with respect to the feasibility of transporting wood from forests. Firstly a digital elevation model (DEM) was prepared based on digital topographic maps at the scale of 1:25000 and was used for collecting required data. In the next step, 12 road variants were designed using PEGGER (an extension of Arcview software) and digital contour map, and by taking advantage of GIS possibilities the passing percent of all variants of all gradients and directions were derived. Finally all variants were evaluated from a technical point of view in GIS using TON×KM and a new method called CORRECTED TON×KM and the optimal variant was chosen. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
DEM و ارزیابی فنی, Forest Road Planning, Road variant, GIS, DEM, Technical evaluation | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 851 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,787 |