تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,088,300 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,191,241 |
فهم مسئله طراحی در آموزش معماری | ||
هنرهای زیبا | ||
مقاله 6، دوره 37، شماره 0 - شماره پیاپی 1000381، فروردین 1388 اصل مقاله (4.85 M) | ||
نویسنده | ||
مهندس گلرخ دانشگر مقدم* | ||
چکیده | ||
آموزش طراحیِ معماری امری چالش بر انگیز است که وابسته به متغیرهای متعددی می باشد. از آنجا که شکل گیری شخصیت یک طراح و فراگیری مهارت های طراحی وابسته به این مقوله است، از حساسیت زیادی برخوردار بوده و لازم است روند آموزش معماری در مدارس معماری مورد توجه و مطالعه قرار گیرند. در این راستا گام های آغازین آموزش در فراگیری طراحی معمارانه در تربیت طراح اهمیتی بسزا دارد. این پژوهش در جهت کاوش چگونگی طرح مسئله طراحی و متغیرهای موثر بر فهم کافی از مسئله و درونی شدن آن به جهت تسهیل آغاز مسئله گشایی به توسط طراحان مبتدی انجام گرفته است. در این پژوهش مؤلفه ها ومتغیرهای ویژه ای همچون توضیح برنامه توسط معلم، مشاهده و جستار نمونه ها، کرکسیون های دیگر دانشجویان، تعامل های دانشجویی، درگیری مستقیم وآغشته شدن با دغدغه مسئله طراحی و... در امر فهم مسئله معماری شناسایی شده و وزن هر یک سنجش می گردد. نتایج این پژوهش چگونگی مواجهه طراح مبتدی با مسئله طراحی و مؤلفه های موثر بر فهم کافی از آن را مشخص نموده و نتایج می تواند راهبردهایی موثر به جهت تشخیص و سوگیری معلمین طراحی در امر آموزش طراحی و تسهیل درونی شدن مسئله طراحی نزد طراح مبتدی ارائه نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش معماری؛ تفکر خلاق؛ فهم مسئله؛ مسئله طراحی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comprehending Design Problem in Architectural Education | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Architectural Education, comprehending design problem, design problem, innovative problem_solving | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,290 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 12,987 |