تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,112,628 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,216,355 |
Identifying e-Teachers’ Patterns of Attitude in the Instructor’s Role at the University of Tehran: (A Research Based on Q-Methodology) | ||
Journal of Information Technology Management | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 12، دی 2012، صفحه 23-40 اصل مقاله (180.06 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitm.2012.28407 | ||
نویسندگان | ||
Fattaneh Taghiyareh؛ Tayebeh Nikraftar؛ Zahra Abbasali | ||
چکیده | ||
The achievement of eLearning goals is one of the challenges which many universities, including the University of Tehran, are faced with. Since the teacher in electronic and virtual space facilitates and manages learning activities by presenting creative methods, reinforcing these methods is one of the ways to achieve eLearning goals. However, one of the factors which influences on choosing these methods is the perceptions of teachers in this field about their roles. Thus, the goal of the current study is to research different methods of e-Teachers in order to manage teaching-learning process in virtual space. The researcher presumes the effect of teachers' "perception and attitude" about their roles on "teaching and managing method". Therefore, the background related to the research has been studied alongside studying the forum available in this field, and then, a representative sample of these discussions, which indicates teaching methods in the University of Tehran, is selected, and finally, they have been analyzed using Q methodology, and four patterns of attitude were emerged. The researcher names the obtained patterns of attitude: knowledge transmitter, participator, intermediary, and e-Content designer. Among the emerged roles, knowledge transmitter's role is the dominant compared to the other three roles. | ||
کلیدواژهها | ||
e-Teachers؛ Instructors' Role؛ Pattern of Attitude؛ University of Tehran Q-Methodology | ||
عنوان مقاله [English] | ||
شناسایی الگوهای ذهنی اساتید الکترونیکی دانشگاه تهران در نقش یاددهنده: پژوهشی برمبنای روش کیو | ||
نویسندگان [English] | ||
فتانه تقی یاره؛ طیبه نیکرفتار؛ زهرا عباسعلی | ||
چکیده [English] | ||
دستیابی به اهداف یادگیری الکترونیکی یکی از چالشهایی است که بسیاری از دانشگاهها همانند دانشگاه تهران با آن مواجه است. از آنجا که مدرس در فضای الکترونیکی با ارائه شیوههای خلاقانه امور یادگیری را تسهیل و مدیریت میکند، تقویت این شیوهها یکی از راههای دستیابی به اهداف آن است. اما یکی از عواملی که بر انتخاب این شیوهها اثر میگذارد درک مدرسان نسبت به نقش خود در این حوزه نوین است و اهمیت درک نقش، تأثیری است که بر خروجی فرآیند یاددهی- یادگیری دارد. براساس گزارش مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه تهران در سال 89، با توجه به میزان موفقیت فارغالتحصیلان،تنها 53/2 درصد اساتید درک درستی از نقش خود داشته، منطبق با این نظام، فعالیت کردهاند و سایرین با همان نگرش سنتیِ معلممحور، به تدریس مشغول بودهاند. با توجه به این مسئله، هدف پژوهش حاضر "شناسایی ذهنیت مدرسان الکترونیکی دانشگاه تهران در نقش یاددهنده" است. در این راستا ابتدا تالار گفتمان دربارهی شیوههای عملکرد مدرسین الکترونیکی بررسی سپس نمونهی معرفی از این گفتمانها که نمایانگر نحوهی تدریس الکترونیکی در دانشگاه تهران است، انتخاب و با استفاده از روش کیو، عبارات تالار گفتمان تحلیل و چهار الگوی ذهنی آشکار و نامگذاری میشود: انتقالدهنده دانش، مشارکتکننده، وساطتکننده و طراح محتوا. الگوی ذهنی انتقالدهنده دانش بهدلیل آنکه تعداد بیشتری از مشارکتکنندگان روی آن دارای بار عاملی بودند و جایگاه مشارکتکنندگان نمایندهِ این الگوی ذهنی در مطالعه کیو مهم تلقی میشد، نسبت به سایر الگوها غالب است. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
الگوی ذهنی, دانشگاه تهران, روش کیو, مدرس الکترونیکی, نقش یاددهنده | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,858 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,481 |