تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,113,658 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,217,405 |
واکاوی موانع پیادهسازی نظام مدیریت جامع کیفیت در دانشکدههای کشاورزی دانشگاههای شمال غرب کشور | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 8، 42-2، شماره 4 - شماره پیاپی 1127905، مهر 1391، صفحه 555-565 اصل مقاله (403.28 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2012.28587 | ||
نویسندگان | ||
روح اله رضایی؛ غلامرضا مجردی | ||
استادیار دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف واکاوی موانع پیادهسازی نظام مدیریت جامع کیفیت در دانشکدههای کشاورزی دانشگاههای شمال غرب کشور انجام گرفت. به لحاظ روش پژوهش، این تحقیق از نوع تحقیقات تحلیلی- تبیینی محسوب میشود. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی اعضای هیات علمی دانشکدههای کشاورزی دانشگاههای شمال غرب کشور در چهار دانشگاه تبریز، اردبیل، ارومیه و زنجان بودند (268N=) که با توجه به جدول کرجسی- مورگان، 155 نفر از آنان به عنوان نمونه آماری از طریق روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده گردید. روایی پرسشنامه با نظر پانلی از اعضای هیات علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه زنجان مورد تایید قرار گرفت. برای تعیین پایایی ابزار تحقیق پیشآزمون انجام گرفت که مقدار آلفای کرونباخ محاسبه شده برای مقیاس میزان اهمیت موانع پیادهسازی نظام مدیریت جامع کیفیت در دانشکدههای کشاورزی 86/0 بود. نتایج کسب شده از تحلیل عاملی نشان داد که از دیدگاه اعضای هیات علمی مورد مطالعه موانع پیادهسازی نظام مدیریت جامع کیفیت در دانشکدههای کشاورزی در پنج عامل شناختی- آموزشی، فرهنگی، اطلاعاتی- ارتباطی، کمیت گرایی و ساختاری قرار میگیرند و در مجموع در حدود 32/69 درصد واریانس را تبیین مینمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
اعضای هیات علمی؛ دانشکده کشاورزی؛ مدیریت کیفیت جامع؛ موانع | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the Barriers of Implementing the Total Quality Management (TQM) in Agricultural Faculties in the Universities of North West of Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Rohollah Rezaei؛ Gholamreza Mojarradi | ||
چکیده [English] | ||
The main objective of this research was to analyze the barriers of implementing the Total Quality Management (TQM) in agricultural faculties in the universities of North West of Iran. The kind of research method of the study was an analytical- explanatory one. The statistical population of the study consisted of all the faculty members in agricultural faculties in the universities of North West of Iran including Tabriz, Ardabil, Orumieh and Zanjan (N= 268). According to Krejcie & Morgan table, 155 members were selected through Stratified Random Sampling method. A questionnaire formed the means to collect the data. The validity of the instrument was established by a panel of experts in the fields related to agricultural extension and education at the University of Zanjan. A pilot study was conducted to establish the reliability of the questionnaire. Cronbach’s Alpha coefficient for the scale of importance of barriers of implementing the Total Quality Management (TQM) in agricultural faculties was found as equal to 0.86. The results of factor analysis revealed that five factors of: cognitive- educational, cultural, information- communication, quantitative orientation as well as structural explained 69.32% of the total variances of barriers of implementing the TQM in the agricultural faculties. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Agricultural faculty, Barriers, Faculty Members, Total Quality Management (TQM). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,417 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,244 |