تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,114,151 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,217,938 |
تحلیل عوامل مؤثر بر مهارتهای حرفهای اعضای هیأت علمی دانشکدههای کشاورزی ایران | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 12، 42-2، شماره 4 - شماره پیاپی 1127905، مهر 1391، صفحه 601-613 اصل مقاله (428.46 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2012.28591 | ||
نویسندگان | ||
احسان قلی فر1؛ سید یوسف حجازی2؛ سید محمود حسینی3 | ||
1کارشناس ارشد آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران | ||
2استاد دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران | ||
3دانشیار دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف کلی تحقیق حاضر بررسی عوامل مؤثر بر مهارتهای حرفهای اعضای هیأت علمی دانشکدههای کشاورزی ایران بود. روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن را اعضای هیأت علمی دانشکدههای کشاورزی ایران (1837 N=)، تشکیل میدادند. تعداد 380 نفر با استفاده از جدول نمونهگیری مورگان به عنوان نمونه تعیین گردید که در نهایت برای افزایش دقت نتایج، حجم نمونه به 404 نفر افزایش یافت. برای تعیین نمونهها از روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب استفاده شد. ابزار تحقیق، پرسشنامهای بود که روایی صوری آن بر اساس نظر جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران و صاحبنظران مربوطه تأیید گردید و برای تعیین میزان پایایی بخشهای مختلف با استفاده از مطالعه راهنما و ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید (مهارتهای حرفهای= 82/0، فرهنگ سازمانی= 78/0 و زمینههای سازمانی - مدیریتی 92/0)، که نشان داد ابزار سنجش از پایایی مناسب برخوردار بود. نتایج آزمون t نشان داد که تفاوت معنیداری بین مدرک تحصیلی (فوق لیسانس و دکترا) و محل تحصیل (داخل و یا خارج از کشور) اعضای هیأت علمی از لحاظ مهارتهای حرفهای وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که چهار متغیر، زمینههای سازمانی- مدیریتی، فرهنگ سازمانی، سابقه تدریس در مجموع 4/57 درصد از واریانس مهارتهای حرفهای اعضای هیأت علمی را تبیین کردند. | ||
کلیدواژهها | ||
اعضای هیأت علمی؛ دانشکدههای کشاورزی ایران؛ زمینههای سازمانی – مدیریتی؛ فرهنگ سازمانی؛ مهارتهای حرفهای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analysis of the Factors Affecting the Professional Skills of Faculty Members of Iranian Agricultural Colleges | ||
نویسندگان [English] | ||
Ehsan Gholifar1؛ Seyed Yousef Hejazi2؛ Seyed Mahmood Hosseini3 | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of this descriptive – survey study was to investigate the factors affecting the professional skills of faculty members in Iranian agricultural colleges. The statistical population of the study consisted of the faculty members of Iranian agricultural colleges (N=1837), from whom 380 were determined as sample, applying Morgan's sample table. The population size was later increased to 404 for an enhancement of the precision of the study. Proportional stratified random sampling method was employed to determine the samples. Data were collected through questionnaire. The validity of the questionnaire, was verified by a group of University of Tehran faculty members and specialists. Cronbach's Alpha (Professional Skills= 0.82, Organizational Culture = 0.78, Organizational – Management fields= 0.92) coefficients were applied to estimate the reliability, the extent of which being from .78 to .92 indicated the questionnaire's acceptable reliability. T-test results revealed significant differences between the degrees (MSc and PhD) and the degrees (obtained inside vs. outside the country) of faculty members as regarded their professional skills. Regression analysis also indicated that the three variables, organizational – management fields, organizational culture, teaching background, explaining 57.4 percent of variation in professional skills of faculty members. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
agricultural colleges, Faculty Members, Iran, Organizational Culture, Organizational – Management fields, Professional Skills | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,663 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,060 |