تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,114,094 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,217,899 |
آسیب شناسی مراکز آموزش کشاورزی استان همدان | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 17، 42-2، شماره 4 - شماره پیاپی 1127905، مهر 1391، صفحه 669-679 اصل مقاله (412.06 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2012.28596 | ||
نویسندگان | ||
حشمت اله سعدی1؛ سمیه لطیفی2 | ||
1استادیار دانشکده کشاورزی گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بو علی سینا همدان | ||
2کارشناس ارشد توسعه روستایی دانشگاه بو علی سینا | ||
چکیده | ||
هدف از آسیبشناسی یک مرکز آموزشی عبارت است از بررسی مشکلات و ناهنجاریهای احتمالی که در بلند مدت میتوانند موجب انحراف واحد آموزشی از اهداف پیشبینی شده و کاهش قدرت سازگاری آن با شرایط جامعه گردند. در این مطالعه 15 مرکز آموزش کشاورزی (فنی حرفهای و کار و دانش) که در استان همدان فعالیت دارند آسیبشناسی شدهاند. مهمترین اهداف تحقیق عبارتاند: 1- تحلیل نقاط ضعف، تهدیدها، نقاط قوت و فرصتهای مراکز آموزش کشاورزی 2- تدوین و تحلیل استراتژیهایی برای تقویت این مراکز با توجه به نتایج آسیبشناسی. جامعه آماری تحقیق عبارت است از کلیة دانشآموزانی که در مراکز آموزش کشاورزی (فنی حرفهای و کاردانش) در سطح استان تحصیل میکنند ( 690 نفر). از این تعداد 120 نفر در مقاطع و رشتههای مختلف از طریق نمونهگیری (تصادفی دو مرحلهای) انتخاب شدهاند. پرسشنامه مهمترین ابزار جمعآوری اطلاعات در تحقیق حاضر است، اما با توجه به ماهیت تحقیق در کنار پرسشنامه از تکنیک مصاحبه نیز استفاده شده است. دقت شاخصها و گویهها در پرسشنامه یا روایی صوری توسط متخصصان فن مورد تائید قرار گرفته است. برای بررسی پایایی ابزار تحقیق پرسشنامه در اختیار تعدادی از دانشآموزان قرار گرفت و نتایج آن بررسی و آلفای کرونباخ آن برای بخشهای مختلف پرسشنامه محاسبه گردید و ارقام 6/75 تا 4/85 درصد به دست آمد که ارقام قابل قبولی است. در این مطالعه از تحلیل SWOT استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد دسترسی به معلمان و کادر آموزشی علاقهمند مهمترین نقطه قوت، ناتوانی معلمان در انجام کار عملی در مزرعه و نبود امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در مزرعه و آزمایشگاهها، مهمترین نقطه ضعف، وجود روحیة خود اشتغالی و حمایتهای دولت مهمترین فرصت و عدم دسترسی به امکانات کافی برای شروع یک فعالیت کشاورزی مهمترین تهدید مراکز آموزش کشاورزی است. در ادامه مقاله چهار دسته استراتژی برای مقابله با تهدیدها و نقاط ضعف و تقویت فرصتها و نقاط قوت ارایه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آسیب شناسی؛ آموزش کشاورزی؛ استان همدان.؛ مراکز فنی و حرفهای؛ مراکز کاردانش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Defects and Remedies of Agricultural Education Centers (AECs), Hamadan Province | ||
نویسندگان [English] | ||
Heshmatollah Saadi1؛ Somayeh Latifi2 | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of this study was to find the defects of Agricultural Education Centers (AECs) inf Hamadan Province and to look for the remedies. Hamadan province The research was carried out based on a descriptive survey method. Research population consisted of agricultural education students (N=120). Data was gathered through census method and questionnaire and as well through interview with the participants in the Research population. Empirical and face validity of the questionnaire were verified by a panel of experts consisting of both faculty members and agricultural specialists. The questionnaire reliability, estimated through Cronbach's Alpha was found in the range of 75.6 to 85.4. SWOT analysis was employed to assess the defects of AECs. Results indicated that access to interested trainers and educational board is among the most important strengths while a lack of hardware along with softwares in the field as well as laboratory means are the most important weaknesses. Spirit of self-employment and the government support are considered as the most important opportunities white a lack of access to resources for starting an enterprise is found as the most important impediment. Four categorical strategies were at last introduced to reduce threats and weaknesses while increasing opportunities and strengths. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Agricultural Education Center (AECs), Defects and remedies, Hamedan province, Work & Knowledge aquiring Centers (kar-o-danesh). Agricultural Education | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,828 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,343 |