تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,522,611 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,782,284 |
بررسی تأثیر محتوای دروس مدیریت بر سبک یادگیری و اثر آن بر هوش معنوی دانشجویان مدیریت | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 22 - شماره پیاپی 1158005، بهمن 1389، صفحه 115-146 اصل مقاله (508.77 K) | ||
نویسندگان | ||
رحمان غفاری1؛ آرین قلیپور2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تهران | ||
2دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
این تحقیق با هدف بررسی تأثیر محتوای دروس رشتههای مختلف تحصیلی (گرایشات مختلف مدیریت، پزشکی، علوم پایه، فنی- مهندسی، هنر و الهیات) دانشجویان دانشگاههای تهران، بر سبک یادگیری و هوش معنوی آنها انجام پذیرفت. در این تحقیق از مدل سبکهای یادگیری کُلب (1985) که در بر دارند? چهار شیوههای یادگیری مفهومسازی انتزاعی، آزمایشگری فعال، تجرب? عینی و مشاهد? تأمّلی میباشد، استفاده شده است. هدف پژوهش آزمون ارتباط بین میزان هوش معنوی دانشجویان مدیریت و سبکهای یادگیری آنها است، از آنجایی که وجود متغیرهای دیگر ممکن بود بر نتایج تحقیق ما تأثیرگذار باشد، لذا بررسی تأثیر محتوای دروس بر هوش معنوی و اثر آن بر سبک یادگیری را در بین رشتههای مختلف تحصیلی نیز مقایسه نمودهایم. از این رو، از دو پرسشنام? 31 سؤالی برای سنجش هوش معنوی دانشجویان (با آلفای کرونباخ 96%) و پرسشنام? 12 سؤالی کُلب (1985) برای تعیین سبک یادگیری دانشجویان (آلفای کرونباخ 87%) استفاده شده است. نمونه آماری تعداد 225 دانشجو در رشتههای مذکور است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که بین محتوای دروس و سبک یادگیری رابطه مثبتی وجود دارد. همچنین فرض وجود رابطه همبستگی معنادار میان هوش معنوی و سبک یادگیری فردی تأیید شد. ... | ||
کلیدواژهها | ||
توسعۀ هوش معنوی.؛ سبکهای یادگیری؛ معنویت؛ هوش معنوی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Survey of Management Courses Contents Effect on Learning Styles and its Influence on Students’ Spirituality Intelligence | ||
نویسندگان [English] | ||
Rahman Ghafari1؛ Aryan Gholipoor2 | ||
چکیده [English] | ||
This research is implemented with the objective to survey course content effect in various academic disciplines such as: various management orientations, medicine, basic sciences, engineering, art and theology, on Tehran University students’ learning style (LS) and spiritual intelligence (SQ or SI). This study used Kolb's learning styles model (1985) which involves four learning styles; abstract conceptualization (AC), reflective observation (RO), active experimentation (AE), concrete experience (CE). The goal of this article is to examine the relationship between measures of SQ among various academic disciplines and their learning styles. Hence, two questionnaires consisting of thirty one questions for SQ evaluation (by alpha %968) and twelve questions for students learning styles measurement (by alpha %87) were used. Our statistic sample included two hundred and twenty five students. Findings of the research show that there is a positive relationship between course contents and LS. Also, the assumption of existing a significant correlation between spiritual intelligence and individual learning style was confirmed. According to the research findings, significant point is that the humanities disciplines, especially management should employ assimilation style to increase power of abstract conceptualization in their learning. But, contents of management lessons are changing in a way that the students ... | ||
کلیدواژهها [English] | ||
learning styles, spiritual intelligence, spiritual intelligence developement., Spirituality | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,270 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,758 |