تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,497,543 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,758,961 |
اثر تعاملی الگودهی (الگوی ماهر و الگوی از خود) و نوع بازخورد بر اجرا و یادگیری مهارت پرتاب دارت | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 7، دوره 4، شماره 2، آبان 1391، صفحه 123-142 اصل مقاله (150.35 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2012.28989 | ||
نویسندگان | ||
ابوالفضل شایان1؛ داود حومنیان2؛ حسین عابدینی پاریزی1؛ جمال فاضل کلخوران2 | ||
1کارشناس ارشد دانشگاه تهران | ||
2استادیار دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر تعاملی شیوه های مختلف نمایش ویدیوئی و نوع بازخورد بر اجرا و یادگیری مهارت پرتاب دارت بود. 90 آزمودنی به صورت تصادفی در 6 گروه بازخورد خودکنترل، آزمونگر کنترل و جفت شده قرار گرفتند که یکی از دو الگوی ماهر یا الگوی از خود را دریافت می کردند. سه گروهی که الگوی ماهر را مشاهده کردند، ابتدا و در فاصله های استراحت، اجرای پرتاب یکی از اعضای تیم ملی پرتاب دارت را ملاحظه کردند، درحالی که گروه های مشاهدة الگوی از خود، اجرای خود را مشاهده کردند. گروه های خودکنترل، در حین اجرا از آزمونگر درخواست بازخورد می کردند، گروه های جفت شده، در کوشش هایی که گروه خودکنترل در خواست بازخورد کرده بودند، بازخورد دریافت می کردند و گروه های آزمونگر کنترل به صلاحدید آزمونگر بازخورد می گرفتند. تمرین طی 6 روز انجام گرفت و آزمون یادداری و انتقال، 48 ساعت پس از آخرین جلسة تمرین برگزار شد. روش تحقیق نیمه تجربی بود و برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر، تحلیل واریانس دوطرفه و آزمون های تعقیبی توکی و بونفرونی استفاده شد. نتایج نشان داد پیشرفت از مرحلة پیش آزمون به مراحل اکتساب، یادداری و انتقال در هر شش گروه رخ داده است. فارغ از نقش بازخورد، تفاوتی بین الگوی ماهر و الگوی از خود در هیچ یک از مراحل وجود نداشت. از طرفی بازخورد آزمونگر کنترل در اکتساب سودمندی بیشتر از دو نوع بازخورد دیگر داشت، ولی در یادداری و انتقال بازخورد خود کنترل بهتر بود. تحلیل بیشتر نتایج نشان داد افرادی که بازخوردی خودکنترل دریافت کردند، زمانی که الگوی از خود را مشاهده کرده بودند، یادگیری بیشتری در آنها نسبت به گروه های دیگر رخ داد. برتری گروه الگوی از خود – بازخورد خودکنترل را می توان به تأثیر فرایندهای انگیزشی حاصل از این تعامل و نیز همخوانی بیشتر این نوع بازخورد با نیاز آزمودنی ها نسبت داد. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی از خود؛ الگوی ماهر؛ بازخورد آزمونگر کنترل.؛ بازخورد جفت شده؛ بازخورد خودکنترل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Interactional Effect of Modeling (Skilled and Self-Model) and Feedback on Performance and Learning of Dart Throwing Skill | ||
نویسندگان [English] | ||
Abolfazl Shayan1؛ Davood Homeniyan2؛ Hossein AbediniParizi1؛ Jamal Fazel Kalkhoran2 | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to determine the interactional effects of various video shows (skilled and self-model) and feedback type on performance and learning of dart throwing skill. 90 volunteers were randomly divided into 6 groups including self-control, experimenter control and yoked feedback that received either skilled model or self-model. Three groups who watched the skilled model observed dart throwing by a member of dart national team at first and at rest intervals whereas self-model groups watched their own performance as a recorded movie. Selfcontrol groups requested feedback from the examiner during their performance. Yoked groups received feedback in those attempts on which self-control groups requested feedback and experimenter-control groups received feedback by examiner. Subjects trained for six days and then participated in the retention (after 48 hours) and transfer (immediately after retention) tests. The method of the study was semi-experimental and data were analyzed using analysis of variance with repeated measures, two-way analysis of variance and Bonferroni and Tukey post hoc tests. Results showed that all six groups improved from pretest to acquisition, retention and transfer. Regardless of the role of feedback, there was no difference between skilled and self-model in any stages. Experimenter control feedback had more efficiency than other feedbacks in the acquisition while self-control feedback was better in retention and transfer. Furthermore, results showed that those subjects who received self-control feedback had more learning when they observed self-model. The main reason why self-model-self-control feedback group was better than other groups could be the effect of motivational processes resulted from this interaction and more coordination of this feedback with subjects’ demands. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Experimenter Control Feedback., self-control feedback, Self-Model, Skilled Model, Yoked Feedback | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,078 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,402 |