تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,498,110 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,759,966 |
تأثیر مشاهدة مدل انیمیشنی، تصاویر ثابت و مدل ترکیبی بر یادگیری حرکتی مهارت بالانس دو پایه | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 8، دوره 4، شماره 2، آبان 1391، صفحه 143-156 اصل مقاله (234.59 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2012.28990 | ||
نویسندگان | ||
اکبر قوامی1؛ فاطمه سادات حسینی2؛ حسن محمدزاده3؛ بهنام ملکی1؛ حسین برهانی1 | ||
1کارشناس ارشد دانشگاه ارومیه | ||
2استادیار دانشگاه ارومیه | ||
3دانشیار دانشگاه ارومیه | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر مشاهدة مدل انیمیشنی، تصاویر ثابت و مدل ترکیبی بر یادگیری حرکتی مهارت بالانس دو پایه است. 45 آزمودنی با میانگین سنی7/1±03/8 به طور تصادفی در سه گروه تجربی مشاهدة مدل انیمیشنی، تصاویر ثابت و مدل ترکیبی قرار گرفتند. آزمودنیها مهارت بالانس دو پایه را به مدت سه هفته (هر هفته سه جلسه) تمرین کردند. پیش آزمون، آزمون اکتساب و آزمون یادداری از سه گروه به عمل آمد. امتیازات آزمودنیها از طریق محاسبة میانگین امتیازات سه داور براساس هنجار تعیین شدة فدراسیون ژیمناستیک صورت گرفت. نتایج تحلیل واریانس دو طرفه در اندازه های تکراری نشان داد مشاهدة مدل انیمیشنی، تصاویر ثابت و ترکیبی بر یادگیری حرکتی مهارت بالانس دو پایه تاثیر معنیداری دارد (001/0 pv =). همچنین نتایج نشان داد اختلاف معنیداری بین گروه های مدل انیمیشن و مدل ترکیبی وجود ندارد (156/0 pv =). در نهایت هر دو گروه مدل انیمیشن و مدل ترکیبی، عملکرد بهتری نسبت به گروه تصاویر ثابت داشتند (001/0 pv =). در کل نتایج نشان میدهد مشاهدة انیمیشن روش الگودهی مناسب برای یادگیری مهارت بالانس دوپایه در سنین کودکی است. همچنین پیشنهاد میشود، از تصاویر ثابت به عنوان مکمل همراه با انیمیشن استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
بالانس دوپایه.؛ تصاویر ثابت؛ مدل انیمیشن؛ یادگیری مشاهدهای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Observing Animated Model and Static Images and Combined Model on Motor Learning of Handstand Balance Skill | ||
نویسندگان [English] | ||
Akbar Ghavami1؛ Fatemeh Hosseini2؛ Hasan Mohammadzadeh3؛ Behnam Maleki1؛ Hossien Borhani1 | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this research was to investigate the effect of observing animated model, static images and combined model on motor learning of handstand balance skill. 45 subjects (mean age 8.03±1.7 yr) were randomly divided into three experimental groups: observation of animated model, static images, combined model. Subjects trained handstand balance skill for three weeks (three sessions per week). Pretest, acquisition test and retention test was performed for three groups. Subjects' scores were obtained by calculating mean scores of three gymnastic referees based on specific norm of Gymnastics Federation. The results of two-way ANOVA with repeated measures showed significant effects of the three methods on motor learning of handstand balance skill (pv=0.001). Also, the results showed no significant difference between the combined model and animation model groups (pv=0.156). Finally, both combined model and animation model groups were better than static images group (pv=0.001). As a whole, results suggest that observation of animation is a useful modeling method of learning handstand balance skill in childhood. It is also suggested that static images be used along with the animations as a supplement. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Animated Model, Handstand Balance., observational learning, Static Images | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,741 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,538 |