تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,097,679 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,205,385 |
بررسی رابطه رکود دانش، یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی در مراکز آموزش عالی یزد | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقاله 6، دوره 9، شماره 24، دی 1390، صفحه 131-154 اصل مقاله (350.94 K) | ||
نویسندگان | ||
سیدعلی احمدیان1؛ حمیده شکاری2؛ محمد افشاری3 | ||
1دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور | ||
2مربی گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه کار، قزوین | ||
چکیده | ||
امروزه دانش در سازمانها اهمیت ویژهای یافته و مدیریت موفق دانش مشخصه اصلی بقای یک سازمان است. موانعی بر سر راه مدیریت موفق و مؤثر دانش وجود دارد. در این تحقیق، یکی از موانع مدیریت دانش تحت عنوان رکود دانش مطرح شده و ارتباط آن با یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی در دانشگاههای سراسری، آزاد و پیام نور استان یزد مورد بررسی قرار میگیرد. بدین صورت که ابتدا با مطالعه و بررسی متون علمی، ادبیات تحقیق در زمینه رکود دانش سازمانی، یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی تدوین شده است. سپس پرسشنامهای برای سه دانشگاه آزاد، سراسری و پیام نور یزد فرستاده شد. برای هر دانشگاه 200 پرسشنامه ارسال گردید که در نهایت تعداد 172، 165 و 158 پرسشنامه به ترتیب از دانشگاههای سراسری، آزاد و پیام نور پاسخ داده شد. سپس اطلاعات لازم جهت بررسی رابطه این سه متغیر از طریق پرسشنامه، کسب شده و دادههای جمعآوری شده از طریق نرم افزارهای Lisrel و Spss مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج به دست آمده از الگوسازی معادلات ساختاری حاکی است که رکود دانش، اثر منفی بر یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی دارد و از آنجا که مدلهای معادلات ساختاری سه دانشگاه مورد بررسی با هم تفاوت دارند، نوع دانشگاه در این تحقیق اثر تعدیلگر دارد. همچنین آزمون نیکویی برازش از تحلیل مسیر دانشگاه نشان میدهد که نوع دانشگاه بر رابطه متغیرها تأثیرگذار است. در پایان نتیجهگیری و پیشنهادهایی کاربردی ارایه میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
رکود دانش؛ مدل معادلات ساختاری.؛ نوآوری سازمانی؛ یادگیری سازمانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Relationships between Knowledge Inertia, Organizational Learning and Organizational Innovation in Yazd Higher Education | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Ali Ahmadi1؛ Hamideh Shekari2؛ Mohammad Afshari3 | ||
چکیده [English] | ||
Knowledge has become a significant asset both for individuals and organizations. Thus, successful knowledge management can be the chief determinant for the survival of an enterprise in a knowledge-based economy. Nevertheless, hurdles to efficient and effective knowledge management are many. Using the principles of inertia in physics to knowledge management, Liao states that knowledge inertia may inhibit an organization’s capability to learn and solve problems. However, when facing problems, people generally resort to their prior knowledge and experience for solutions. Such routine problem-solving strategy is termed "knowledge inertia". This study aims to establish the constructs of knowledge inertia and examine the relationships between knowledge inertia, organizational learning and organizational innovation. Structural equation modeling is employed to discuss the degree of influence of constructs on each other and whether their relationships vary in 3 different Universities in Yazd. A questionnaire survey was conducted to collect data from 3 different universities, And 495 valid responses were collected. Our results reveal that when a firm’s members have either less learning inertia or experience inertia, the performance of the organizational learning and organizational innovation will be better. Organization type has a moderate effect on the relationships of variables. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Knowledge inertia, Organizational Innovation, organizational learning, Structural Equation Modeling. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,230 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,516 |