![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,686,277 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,915,089 |
بررسی تطبیقی مبانی نظریه ایجاد دانش با استفاده از فرایند تبدیل دانش در سازمانها | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقاله 5، دوره 10، شماره 25، تیر 1391، صفحه 115-144 اصل مقاله (938.71 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2012.29916 | ||
نویسندگان | ||
عبدالحسین خسروپناه1؛ رضا ابروش2 | ||
1دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) | ||
چکیده | ||
نظریه ایجاد دانش سازمانی با هدف نوآوری و خلقِ دانش در سازمانها، دانش را به ضمنی و آشکار تقسیم مینماید و در یک فرایند چهار مرحلهای تبیین میکند که چگونه با استفاده از فرایند SECI میتوان دانشی جدید در سازمان ایجاد کرد. این نظریه در فرایند تبدیل دانش از ضمنی به آشکار و بالعکس، مبتنی بر اندیشههای ایدهآلیسم معرفتی میباشد. نگاه هستیشناسانه این نظریه نیز نومینالیستی بوده و حقیقتهای عینی را وقعی نمینهد. از سوی دیگر انسان در این نظریه موجودی فعال در عرصه فهمِ دانش معرفی شده و او را خالق اطلاعات قلمداد مینماید. این نظریه با استفاده از روششناسی تفسیری، تحلیل گفتمانی و پساساختارگرایی در زمره نظریههای پست مدرن قرار میگیرد. در معرفتشناسی اسلامی ملاک صدق، مطابقت با واقع است؛ و معیار صدق نیز بر مبناگرایی استوار است؛ در هستیشناسی نیز، با پذیرش واقع-گرایی، قایل به واقعیت نفس الأمری برای محکی قضایا هستند. وانسان در اندیشه اسلامی کاشف اطلاعات و پدیدهها است و صرفاً روابط بین پدیدهها را کشف میکند. روششناسی اسلامی هر عاملی را در تبیین پدیدهها مؤثر نمیداند و هرگونه عامل درونی یا بیرونی را به صورت مطلق در تبیین نظریه دخالت نمیدهد؛ به عبارت دیگر، عواملی که موجب نسبی شدن پدیدهها و نظریهها میشوند را فاقد اعتبار دانسته و در روششناسی و تبیین پدیدهها آنها را به بازی نمیگیرد. در نهایت با جایگزینی مبانی و روششناسی اسلامی در مبانی نظریه، مشاهده خواهیم نمود که فرایند SECI که دانش را از ضمنی به آشکار و بالعکس تبدیل میکند تا دانش جدیدی در سازمان ایجاد شود، ... | ||
کلیدواژهها | ||
ایدهآلیسم؛ پست مدرن؛ رئالیسم...؛ فرایند تبدیل دانش(SECI)؛ معرفتشناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparative Foundations of a Theory of Knowledge by Using Conversion Process Knowledge in Organizations | ||
نویسندگان [English] | ||
Abdolhosein Khosropanah1؛ Reza Abravesh2 | ||
چکیده [English] | ||
Organizational knowledge creation theory of innovation and knowledge creation in organizations, tacit and explicit knowledge sharing. SECI and knowledge will be a four-step process explains how to use the new organization was created. This theory of the coversion process from tacit knowledge to explicit and viceversa based on the idealism agent. Ontological view of the theory is numynalysty and doesnt realistic reality of objective.On the other hand in the theory of knowledge human presented as understandable and active stock and he is the creator of the information. The idea of using interpretive methodology discourse analysis and poststructuralism are among postmodern theories. Epistemology of the criterion of truth, the match is the true measure of a firm depends on the base. The ontology slso accepting realism to disting the true litmus test cases are self governors. And human in Islamic thought have discovered data and phenomena and simply to explore the relationship between phenomena. The method does not affect each factor in the explanation of the phenomenon. And any internal or external factors does not interfere to absolute in explanation of the theory. In other words the factors that led to the relative phenomena and theories are considered invalid and the methodology and the explanation of phenomena does not play. Finally replacement of the basic theory principles and methodology, we can see that the process of implicit and explicit knowledge back in to the organization to create new knowledge SECI will never happen, ... | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Conversion process knowledge, Epistemology..., Knowledge creating, organization, Postmodern | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,613 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,662 |