تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,820 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,909 |
مرگ در اندیشة غادة السّمان | ||
ادب عربی | ||
مقاله 7، دوره 4، شماره 3، آبان 1391، صفحه 139-162 اصل مقاله (293.14 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jalit.2012.30323 | ||
نویسندگان | ||
معصومه شبستری1؛ مصطفی جوانرودی2 | ||
1استادیار دانشگاه تهران | ||
2استادیار دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
میرایی و مرگ به عنوان یکی از موضوعات اساسی و یک حقیقت که همگان در آن مشترکند از دیرباز تاکنون همواره مورد توجه ادیبان و اندیشمندان بوده و هست. «غادة السّمان» شاعر و نویسندة زن عرب، از یک طرف تحت تأثیر اندیشههای اگزیستانسیالیستی و زیستن در فرانسه، مهد این مکتب و از سوی دیگر متأثر از شکست اعراب از اسرائیل و نیز حضور در لبنان در زمان جنگهای داخلی آن کشور و همچنین برخورداری از روحیة ادیبانه و ظریف و ژرفانگر خود، متأثر از تجربة تلخ حوادث گزنده، و از جمله مرگ است. مرگ توانسته است تصویر خود را بر ذهن و زبان او مسلط کرده و در جای جای آثار وی متبلور شود، به گونهای که میتوان گفت بیشتر شخصیتهای داستانهای «غادة» به نوعی با مرگ در ارتباطاند. مرگ در اندیشة غادة السمان در زندگی مردمانی که درشعلههای سرکش جنگها و خونریزیها میزیند، اما روحشان دیر بازیست که مرده است و نیز در زندگی فرهیختگان و ادیبانی که به دلیل غوطهوری در مشکلات و مسائل زندگی از علم و ادب فاصله گرفته و با روزمرگی و مرگ تدریجی رو به رو هستند ترسیم میگردد. زندگی از نظر او معنایی عمیق دارد. او معتقد است مرگی که مایة نجات دیگران است مرگ نیست بلکه زندگی واقعی است. مرگِ مرگ است. او شهادت را عین بقا می داند شهید نه تنها نمیمیرد بلکه جاودانه میشود. دستهای دیگر نیز که در جدال مرگ و زندگی جانب زندگی را میگیرند و تسلیم مرگ نمی شوند در یک پارادوکس جدی و چالش برانگیز نه تنها مورد تحسین «غادة» بلکه نمایندة وی در داستانهایش هستند. و این نگرش همان عنصری است که ادب مقاومت را پویا و زنده میدارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات مقاومت؛ اگزیستانسیالیسم؛ شهادت؛ غادة السمّان؛ لبنان.؛ مرگ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Death in Ghadeh-Samman Viewpoint | ||
نویسندگان [English] | ||
Masoumeh shabestari1؛ Mostafa Javanroodi2 | ||
چکیده [English] | ||
“Death” as one of the basic subject and a fact is considered by all contemporary and previous poets and scholars. Ghaddeh-Samman, an Arab poet and writer, was influenced by the defeat of Arabs from Israel in one hand, and because of his presence in Lebanon Since the civil war in the country was influenced by bad effects of the war in the other hand. Thats why the word “death” overruled its image on the mind and language and it was glittered in his works frequently. so that it can be said that most of characters in Ghaddeh-Samman’s story were somehow related to the death. some of them were dead as a result of awful events and some committed suicide and even others suffered from the spiritual death and the nightmare of death was always dealt with them. Death in Ghaddeh-Samman viewpoint is “spiritual death” of people lived in turbulent flames of fire, but their soul had been died for a long time. The “daily death” is depicted in the poets’ works who were dealt with the problems of life and were far from the politeness and knowledge. In his viewpoint the death resulted from saving others is not death but is the death of death itself. “Martyrdom” is living itself, not only the martyr doesn’t die but also, he becomes perpetual. Those who in the struggling between death and life act in favor of death are appreciated by Ghaddeh-Samman. He tries to overcome the death by love, will and perseverance which he cherished it in his character champions, and till the last moment- however it is symbolically- he fights with the death. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
daily life, Ghaddeh-Samman, martyrdom, nightmare of death | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,399 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,175 |