![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,831 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,897 |
نقش تعالیم اسلام در کاهش بحرانهای زیست محیطی | ||
محیط شناسی | ||
مقاله 8، دوره 39، شماره 1، اردیبهشت 1392، صفحه 73-80 اصل مقاله (199.08 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jes.2013.30391 | ||
نویسنده | ||
طیبه اکبری راد | ||
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی، رشته علوم قرآن و حدیث | ||
چکیده | ||
تخریب محیط زیست در سراسر جهان یکی از سه دغدغه اصلی انسان است. در نتیجة حوادث آثار گسترده که منجر به خسارات فیزیکی، تخریب حیات، و یا تغییرات وسیع در محیط زیست میشود، رخ میدهد. این وقایع میتوانند خسارات زیادی به اموال، زندگی، اقتصاد و فرهنگ مردم وارد کند. بعضی از این بحرانهای اخیر در این مقاله آورده شده است. بیشتر این وقایع اگر نه تمامی آنها نتیجه دخل و تصرف لجام گسیخته انسان در محیط زیست و بهرهکشی بی حد و حصر او از منابع طبیعی است. از منظر اسلام مالک مطلق طبیعت و مخلوقات، خداوند متعال و انسان خلیفه او بر روی زمین است. خلیفه و نماینده بودن انسان اقتضا میکند که تصرف او در زمین همانند تصرف امانت دار باشد. طبیعت ملک خاص هیچ یک از نسلهای بشری نیست تا هر طور که خواست در آن تصرف کند، بلکه میراث همه بشر است که از نسلی به نسل دیگر به ارث میرسد. لازمه امانت داری انتقال محیط پاک و سالم به نسلهای بعدی است. از منظر قرآن کریم همانطور که انسان دارای کرامت است، همة موجودات طبیعت نیز مقدسند زیرا همه اجزای طبیعت تسبیح گوی حق هستند. بر این اساس، انسان در مقابل همه چیز، از جمله حیوانات و طبیعت اطراف خود مسئولیت دارد. مهمترین وظیفة انسان در قبال طبیعت اصلاح در زمین و اجتناب از فساد در آن است. یکی از وجوه اصلاح زمین، عمران و آبادی است. منظور از عمران در زمین، تأمین اصول زیست محیطی برای حیات همه موجودات زنده است. احکام اسلام دربارة محیط زیست فراوان و متنوع است. انسان به موجب این احکام موظف است از آلوده کردن آب و خاک و هوا پرهیز کرده، درخت کاشته و با حیوانات با رأفت و مهربانی رفتار کرده، از آنها حمایت کند و تنوع زیستی را برهم نزند. | ||
کلیدواژهها | ||
تفسیر موضوعی؛ روایات؛ قرآن؛ محیط زیست؛ معنی شناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Islamic Teaching on Reduction of Environmental Crises | ||
نویسندگان [English] | ||
Tayebeh Akbari Rad | ||
چکیده [English] | ||
Environmental degradation all over the world is one of the three major concerns of the human being. Depletion of fresh water sources on earth, ozone layer depletion, soil degradation, intensive farming, climate change and temperature increase, biodiversity loss, population increase, poverty, pollution, extinction of rare species, biological extinction and endangered species are the main environmental issues of our planet. A man-made disaster or technological hazard that has come to fruition, resulting in an event of substantial extent causing significant physical damage or destruction, loss of life, or drastic change to the environment. It is a phenomenon that disasters can cause damage to life, property and destroy the economic, social and cultural life of people. Some of the major world environmental disasters are mentioned in this paper. According to Islam, the absolute owner of the nature and creatures are God, and man is the vicegerent of God on the earth. Acting as a good trustee requires man to leave a clean and healthy environment for future generations. According to Quranic versus and narrations, man is responsible for everything, and this rule denotes that man has responsibility for developing and improving the earth and observing the rights of other creatures. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
environment, Holy Quran, nature, semantic., subject-based interpretation | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,928 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,970 |