تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,099,226 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,796 |
تحلیل عوامل بازدارنده و پیشبرنده بهکارگیری نظام یادگیری ترکیبی در آموزش عالی کشاورزی از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشکده های کشاورزی و منابعطبیعی استان خوزستان | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 5، دوره 43، شماره 3، مهر 1391، صفحه 363-373 اصل مقاله (196.01 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2012.30498 | ||
نویسندگان | ||
آذر هاشمی نژاد1؛ سید محمود حسینی2؛ یوسف حجازی3 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران | ||
2دانشیار دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران | ||
3استاد دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر، با هدف تحلیل عوامل بازدارنده و پیشبرنده بهکارگیری نظام یادگیری ترکیبی در آموزش عالی کشاورزی از دیدگاه اعضای هیأتعلمی دانشکدههای کشاورزی و منابعطبیعی استان خوزستان انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق را اعضای هیأتعلمی دانشکدههای دولتی کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان (159N=) تشکیل دادند که از این افراد تعداد 72 نفر از طریق فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونه تعیین گردید. ابزار اصلی جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بود. روایی پرسشنامه با نظر تعدادی از اساتید گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران تأیید گردید و پایایی بخشهای مختلف آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای عوامل بازدارنده و پیشبرنده به ترتیب92/0، 93/0بود. یافتههای تحقیق نشان داد که از دیدگاه اعضای هیأتعلمی مهمترین عامل بازدارنده بهکارگیری یادگیری ترکیبی در دانشکدههای کشاورزی، نبود زیرساخت مناسب مخابراتی و پهنای باند کافی و مهمترین عامل پیشبرنده آن دسترسی سریع و آسان به منابع اطلاعاتی اینترنتی میباشد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان داد که، پنج عامل زیرساختی، اطلاعاتی، روانشناختی، پشتیبانی و مهارتی 773/76 درصد از واریانس کل عوامل بازدارنده به کارگیری یادگیری ترکیبی را تبیین میکنند و چهار عامل اجرایی، مشوقها، اطلاعرسانی و پشتیبانی 124/71 درصد از واریانس کل عوامل پیشبرنده یادگیری ترکیبی را تبیین میکنند. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analysis of the Preventive and Promoter Factors of Applying Blended Learning System in Agricultural Higher Education from the Perception of Faculty Members of Khozestan Province's Faculties of Agriculture and Natural Resources' | ||
نویسندگان [English] | ||
Azar Hashemi Nezahd1؛ Seyed Mahmood Hosseini2؛ Yousef Hejazi3 | ||
چکیده [English] | ||
The present study was performed to analyze some of the preventive vs. promoter factors of applying blended learning system in agricultural higher education as viewed from the perspective of Khuzestan Province's Faculties of Agriculture and Natural Resources' faculty members. Statistical population of the study consisted of the members of Agriculture and Natural Resources State College Faculties of Khuzestan Province(N=159) from among whom 72 were selected as sample population through Cochran Formula and Random Sampling Method. Questionnaire formed the main tool of collecting data. The questionnaire’s validity was confirmed by a panel of faculty members of Tehran University. Its reliability was assessed through Cronbach’s Alpha the figures for which were obtained 0.92 and 0.93 for the respective preventive and promoter factors. The results indicated that from the viewpoint of the faculty members involved in the sudy, the most important preventive factor of applying blended learning in agriculture colleges is a lack of appropriate telecommunication infrastructure, sufficient band width whereas the most important promoter factor being easy and quick access to information sources of internet. The obtained results of factor analysis revealed that five factors of infrastructure, informative, psychological, supportive and proficiency explain 76.773 percent of preventive factors’total variance in applying blended learning and the four factors of: administrative, incentive, informative and supportive explain71.124 percent of promoter factors’ total variance in blended learning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Agricultural Higher Education, Blended learning, Preventive factors, Promoter factors | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,930 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,121 |