تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,099,175 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,773 |
تحلیل دیدگاه آموزشگران مراکز آموزش کشاورزی و منابع طبیعی در ارتباط با فلسفه آموزش بزرگسالان | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 8، دوره 43، شماره 3، مهر 1391، صفحه 399-408 اصل مقاله (146.25 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2012.30501 | ||
نویسندگان | ||
همایون فرهادیان1؛ فهیمه سردار2؛ عنایت عباسی1 | ||
1استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانکشده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
به رغم گذشت هفت دهه از فعالیت در زمینه آموزش بزرگسالان و تاسیس چندین سازمان رسمی و غیر رسمی، نه تنها فلسفه جامعی برای آموزش بزرگسالان تدوین نشده است، بلکه حتی تلاش چشمگیری هم برای معرفی فلسفه های آموزشی مطرح در آموزش بزرگسالان صرف نشده است. هدف پژوهش حاضر بررسی نگرش آموزشگران مراکز آموزش کشاورزی و منابع طبیعی در زمینه فلسفه آموزش بزرگسالان می باشد. تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری مورد نظر شامل آموزشگران مرکز آموزش عالی امام خمینی و مرکز آموزش و توانمندسازی بهره برداران منابع طبیعی و آبخیزداری کلارآباد(110=N) بود که با استفاده از جدول مورگان تعداد 86 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه استاندارد لوریان زین بود. برای تعیین پایایی پرسشنامه 20 نفر از آموزشگران مرکز آموزش منابع طبیعی دکتر جوانشیر(کلاک_کرج) انتخاب شده ومقدار آلفای کرونباخ 91/0 به دست آمد. یافته ها نشان داد که اکثر آموزشگران این دو مرکز دارای دیدگاه فلسفی پیشرفت گرایی در زمینه فلسفه آموزش بزرگسالان هستند. طبق نتایج به دست آمده از آزمون t بین نگرش آموزشگران دو مرکز در زمینه دیدگاه فلسفی لیبرال تفاوت معنیداری در سطح 05/0 وجود داشت. بر اساس نتایج حاصل از ضریب همبستگی، بین متغیرهای سن و سابقه تدریس با دیدگاه های فلسفی لیبرال، رفتارگرایی، پیشرفت گرایی، انسان گرایی و رادیکال رابطه معنی داری وجود دارد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Survey of the Viewpoints of Educators at the Agriculture and Natural Resources Education Centers towards the Phylosophy of Adult Education | ||
نویسندگان [English] | ||
Homayoun Farhadian1؛ Fahimeh Sardar2؛ Enayat Abbasi1 | ||
چکیده [English] | ||
Despite the passage of seven decades from the field of adult education activities, and establishment of several formal vs. informal organizations, not only a comprehensive philosophy for adult education has not been developed, but also a significant effort to introduce the philosophy of education as regards adult education is lacking. The aim followed in the present study was to seek the attitudes of the trainers of the Agriculture and Natural Resources training centers with regard to the philosophy of adult education. The research was a descriptive-correlational one. The census population consisted of all the 110 educators (from Imam Khomeini Agricultural Education Center in Tehran and from Center for Natural Resources and Watershed Training and Empowerment of Beneficiaries in Klarabad. A Judgment Random Sampling Method was employed to select 86 educators as sample. Zinn’s questionnaire was utilized as the instrument for data collection. A pilot test was conducted to determine the reliability of the questionnaire. Cornbach’s Alpha was estimated 0.91. The findings indicated that a majority of the educators in either center are of a progressive philosophical view as regards adult education. The results of t-test revealed that there existed a significant difference between the attitudes of the two centers’ educators in liberal philosophical view at the 0.05 level. Based upon the results of the correlation coefficient there exists a significant relationaship between the age and teaching experience variables and the voriables of: liberal philosophical perspective, behaviorism, social progress, humanism and radicalism. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Agricultural education center, Educators, Natural resources education center, Philosophy of adult education, Progressive philosophy | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,290 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,319 |