تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,552 |
تعداد مقالات | 70,714 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,600,542 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,809,263 |
بررسی فهرست سیستم انتقال یادگیری در دوره های آموزشی مدرسه در مزرعه دراستان فارس | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 9، دوره 43، شماره 3، مهر 1391، صفحه 409-419 اصل مقاله (212.42 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2012.30502 | ||
نویسندگان | ||
فائزه سادات میرنیام1؛ غلامرضا پزشکی راد2؛ ناصر زمانی میاندشتی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی اردش ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس | ||
2عضو هیات علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس | ||
3عضو هیات علمی بخش ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
هدف تحقیق حاضر بررسی عوامل موثر بر انتقال یادگیری (فهرست سیستم انتقال یادگیری) در دوره های آموزشی مدرسه در مزرعه در استان فارس و همچنین رتبه بندی شهرهای مختلف استان فارس بر اساس عوامل موثر بر انتقال یادگیری بوده است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و به روش پیمایشی و از نوع توصیفی همبستگی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کشاورزان استان فارس که در دوره های آموزشی مدرسه در مزرعه در سال زراعی 88-87 شرکت کردهبودند، میشد(235(N=. بر اساس جدول نمونه گیری کرجسی و مورگان 131 کشاورز از طریق روش نمونه گیری طبقهای از نوع انتساب متناسب، انتخاب شد. جهت جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شد که روایی محتوایی آن توسط برخی از متخصصین ترویج و آموزش کشاورزی در دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه شیراز و همچنین جهاد کشاورزی استان فارس مورد اصلاح و بازنگری قرار گرفت و اعتبار آن از طریق آلفایکرونباخ پس از آزمون پیشآهنگ تایید گردید.(79/0). نتایج حاصل نشان داد که خودکارآمدی عملکرد و مخالفت ناظر به ترتیب بالاترین و پایینترین اولویت از عوامل موثر بر انتقال یادگیری را به خود اختصاص دادند. همچنین بین سایر شهر، شهرستانهای فراشبند، داراب رتبه های اول و دوم، و شهرستانهای نیریز، ممسنی رتبههای دهم و یازدهم در اثر بخشی عوامل موثر بر انتقال یادگیری از طریق روش آموزشی مدرسهدرمزرعه به خود اختصاص دادند. همچنین یافتههای تحقیق نشانداد که بین تماسهای ترویجی کشاورزان با چهار عامل پایهای موثر بر انتقال یادگیری (اثرات ثانویه، محیط، توانایی و انگیزش) همبستگی مثبت و معنی داری وجود داشت. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analysis of Learning Transfer System Inventory (LTSI) in FFS Programs, Fars Province | ||
نویسندگان [English] | ||
Faezeh Sadat Mirniam1؛ Gholamreza Pezeshki Rad2؛ Naser Zamani Miandashti3 | ||
چکیده [English] | ||
This research was aimed at, investigating the factors that affect the transfer of learning (Learning Transfer System Inventory) as related to FFS programs in Fars Province , and the way their being ranked in different cities. The study was an intentionally practical one. A survey method was employed to carry out the descriptive – correlational research. Population of the research consisted of Fars Province farmers participating in FFS courses during 2009-2010 farming season (N=235) . According to Krejcie and Morgan Table , a sample of 131 farmers was selected through Proportional Allocation Sampling method. A questionaire was devised for data collection, the content validity was of which verified by some agricultural extension and education experts in Tarbiat Modares University, Shiraz University and Fars Provionce Department of Agriculture. The questionnaire's reliability was ascertained through Cronbach’s Alpha determination, following a pilot test. (Alpha for 70 items=0.79). Findings revealed that practice of self efficacy and supervisor's sanctions were respectively identified as the most and least important factors affecting the transfer of learning. Also Farashband, and Darab were ranked the first and second, while Mamasani and Neyriz ranking 10th and 11th among cities, with regard to the importance of factors affecting learning transfer in FFS programs. Also there was a positive significant correlation observed between farmers extension contacts and basic factors of: learning of the secondary effects, motivation, ability and environment in the process of the transfer of learning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Farmer Field School, Learning Transfer System inventory, Transfer of Learning | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,805 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,127 |