![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,696,578 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,926,800 |
تأثیر انواع مختلف خودگویی بر عملکرد تعادلی سالمندان سالم | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 7، دوره 5، 3 (13)، آبان 1392، صفحه 119-133 اصل مقاله (125.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2013.32138 | ||
نویسندگان | ||
امیر شریعتی1؛ جمال فاضل کلخوران* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران | ||
2استادیار دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی و مقایسة دو نوع خودگویی انگیزشی و آموزشی بر اجرای تکالیف تعادلی ایستا و پویا در سالمندان بود. 45 سالمند 60 تا 70 سالة استان قم، بدون مداخلة خودگویی تکالیف تعادلی ایستا، آزمون لک لک (ایستادن روی یک پا) و تعادلی پویا، آزمون SEBT (آزمون ستاره) را آموزش دیدند، سپس به سه گروه خودگویی انگیزشی، آموزشی و کنترل تقسیم شدند. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. نتایج تفاوت معناداری را بین گروهها نشان داد. نتیجة آزمون تعقیبی توکی از عملکرد آزمودنیها نشان داد بین خودگویی آموزشی و انگیزشی در تکلیف تعادل ایستا تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0 P>). همچنین در تکلیف تعادل پویا خودگویی آموزشی بهطور معناداری نسبت به خودگویی انگیزشی موجب بهبود عملکرد تعادلی شد (05/0 P<). بهطور کلی، خودگویی بهعنوان یک راهبرد شناختی در اجرای تکالیف تعادلی مؤثر بوده و در تکالیف تعادلی پویا ترجیحاً استفاده از خودگویی انگیزشی بهتر است. | ||
کلیدواژهها | ||
سالمندان؛ خودگویی آموزشی؛ خودگویی انگیزشی؛ تعادل ایستا؛ تعادل پویا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Different Kinds of Self–Talk on Balance Function of the Healthy Elderly | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir Shariati1؛ Jamal Fazel Kalkhoran2 | ||
1University of Tehran | ||
2University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present study was to investigate and compare the effects of two kinds of motivational and instructional self–talk on the performance of static and dynamic balance tasks in the elderly. For this purpose, 45 old subjects aged between 60 and 70 from Qom province participated in this study. Static balance task (stand on one leg) and dynamic balance task (SEBT test) were instructed with no self–talk intervention. Then, they were divided into three groups: motivational self–talk, instructional self–talk and control. One–way analysis of variance and Tukey post hoc test were used to analyze the data. The results showed a significant difference among the groups. The result of Tukey post hoc test showed no significant difference in static balance task between instructional and motivational self–talk (P>0.05). Also, in dynamic balance task, instructional self–talk significantly improved balance function compared to motivational self–talk (P<0.05). Generally, self–talk as a cognitive strategy was effective in performing balance tasks and motivational self–talk was preferred in dynamic balance tasks. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
the elderly, Instructional Self–Talk, Motivational Self–Talk, static balance, Dynamic balance | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,828 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,432 |