
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,548 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,911,007 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,959,872 |
مفهوم سازی استاد مطهری از وحی: از تحویلی¬نگری تا جامع¬نگری، و ارتباط آن با فطرت و ایمان | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 1، دوره 10، شماره 1، اردیبهشت 1392، صفحه 5-27 اصل مقاله (237.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2013.35066 | ||
نویسندگان | ||
فرشته ابوالحسنی نیارکی* 1؛ هاشم قربانی1؛ احمد بهشتی2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران | ||
2استاد گروه فلسفه دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
جستار حاضر، از منظری روششناسانه، جامعنگری استاد مطهری به بحث تحلیل مفهوم وحی را کاوش مینماید. از سویی، فیلسوفان مسلمان وحی را اتصال نبی با عقل فعال تلقی کرده و فقط به هویت علمی و شناختاری آن تأکید میکنند؛ و از سوی دیگر، برخی متفکران وحی را به صرف گرایش و تجربه نبی ارجاع دادهاند. در این تصور از وحی، بر بعد تجربیانگاری و گرایشی وحی تأکید میشود. هر دو رهیافت تصوری فروکاهشگرایانه و تحویلینگر از وحی ارائه میدهند. استاد مطهری، با نقد هر دو رهیافت، به تحلیلی جامعنگر از وحی الاهی دست یازیدهاند: به اعتقاد ایشان، وحی الاهی علاوه بر اینکه بعد شناختاری دارد و پیام الاهی است، بعد گرایشی نیز دارد. در مقاله حاضر، با بررسیدن مقام جامعنگری از وحی، ارتباط آن با ایمان و فطرت نیز نزد مطهری واکاوی میشود. مفهومسازی استاد از ایمان، از حیث روشی، از تصور ایشان از وحی کسب هویت میکند. بنابراین، ایمان نزد مطهری هویتی دو بعدی دارد: شناختاری و گرایشی دارد. این تحلیل از وحی و ایمان با تقسیم فطرت به دو بعد شناختی و گرایشی نیز متلائم است؛ یعنی، تصور استاد از دو بعدی بودن انسان در تحلیل ایشان از وحی و ایمان مؤثر افتاده است. بدینسان، در منظومه فکری استاد، این سه بحث در تعامل ناظر بر هم هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
وحی؛ مطهری؛ هویت شناختاری؛ ماهیت گرایشی؛ ایمان؛ فطرت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Motahhari's Conceptualization of Divine Revelation: from Reductionism to Comprehensive Views, and Its Relation with Faith and Fitrah (nature) | ||
نویسندگان [English] | ||
Fereshteh Abolhassani Niaraki1؛ Hashem Qurbani1؛ Ahmad Beheshti2 | ||
2Ph.D | ||
چکیده [English] | ||
This paper has studied Motahari's point of view on the divine revelation as a methodological problem. In Islamic philosophers' point of view, divine revelation is result of union of prophet and active intellect. They consider the divine revelation as knowledge and emphasize its cognitive identity. On the other hand, some scholars reduce the divine revelation to tendencies and emphasize its attitude and non-cognitive identity. Both views suffer from reductionism. But for Motahari, divine revelation is considered as both tendency and knowledge. Far away from reductionism, he presents a comprehensive view and explains a complete definition of divine revelation. The relation of divine revelation to faith and fitrah (nature) is another issue discussed here. Motahari's conceptualization of faith is based upon his view on divine revelation. So faith also is considered as to have both cognitive and non-cognitive identity. This conceptualization of faith and divine revelation is coherent with the way he understands fitrah. Thus, the analysis of faith, fitrah, and divine revelation, as Motahari describe them, are coherent with each other. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Divine Revelation, Motahari, Cognitive identity, Faith, Fitrah (nature) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,533 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 974 |