تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,119,199 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,225,553 |
بررسی میزان برخورداری سازمانهای مردمنهاد زیستمحیطی شهر تهران از ویژگیهای یک سازمان یادگیرنده | ||
مدیریت دولتی | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 12، اسفند 1391، صفحه 53-72 اصل مقاله (295.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jipa.2013.35540 | ||
نویسندگان | ||
عنایت عباسی* 1؛ لیلا رفیعی2؛ همایون فرهادیان3 | ||
1استادیار، آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیتمدرس، تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیتمدرس، تهران، ایران | ||
3استادیار، ترویج کشاورزی، دانشگاه تربیتمدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان برخورداری سازمانهای مردمنهاد زیستمحیطی شهر تهران از ویژگیهای یک سازمان یادگیرنده با توجه به مدل هفت بعدی واتکینز و مارسیک بود. پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و به روش پیمایشی انجام شد. جامعهی آماری پژوهش کلیه اعضای فعال سازمانهای مردمنهاد زیستمحیطی شهر تهران بود که از میان آنها تعداد 94 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه ابعاد سازمان یادگیرنده واتکینز و مارسیک انجام شد. با توجه به نتایج، سازمانهای مردمنهاد زیستمحیطی سازمانهایی یادگیرنده هستند. از میان ابعاد هفتگانه موردبررسی، بعد پرسشگری و گفتوشنود در رتبه اول و بعد نظام خلق و تسهیم یادگیری در رتبه آخر قرار گرفته است. براساس نتایج آزمون مقایسه میانگین گروهها، بین زنان و مردان دربارهی سطوح مختلف یادگیری (فردی، گروهی و سازمانی) تفاوت معناداری وجود ندارد، ولی بین اعضای دارای رشتههای مرتبط با محیطزیست و رشتههای غیرمرتبط با محیطزیست در هر سه سطح یادگیری تفاوت معناداری وجود دارد | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری سازمانی؛ سازمان یادگیرنده؛ فرهنگ سازمانی؛ سازمان های مردم نهاد زیست محیطی؛ مدل واتکینز و مارسیک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Investigation on Learning Organization Characteristics in Environmental Non-Governmental Organizations (ENGOs) in Tehran City | ||
نویسندگان [English] | ||
Abbasi Abbasi1؛ Leila Rafiei2؛ Farhadian Farhadian3 | ||
چکیده [English] | ||
This research aimed to investigate the learning organization characteristics in environmental non-governmental organizations (ENGOs) in Tehran city using the Watkins and Marsick’s seven dimensional learning organization model. The research method was descriptive- correlation and used survey method. The population consisted of all active members on ENGOs in Tehran city. Using Bartlett’s (2011) table 94 members were selected as samples. Data were collected using Watkins and Marsick’s Dimension of Learning Organization Questionnaire (DLOQ). The results showed that, the ENGOs are learning organizations. Among the seven learning organization dimensions, the inquiry and dialogue was in the first rank and creation and sharing learning system was in the last rank. The results of compare means showed that there were no differences between males and females regarding the different learning levels (individual, group and organizational), but there were differences between members with related and non-related courses with environment in all three learning levels. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Nizational Learning, Learning Organization, Organizational Culture, Non Governmental Organizations (NGOs), Watkins and Marsick's model | ||
مراجع | ||
امیرخانی الف. (1379). طراحی و تبیین الگوهای بهکارگیری سازمانهای یادگیرنده، تهران، دانشگاه تهران، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده مدیریت.## امینی ف. (1378). بررسینقشسازمانهایغیردولتیزیست محیطیدردستیابیبهمشارکت مردمیبهمنظورحفاظتازمحیطزیست، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران. ## بحرینی ح. و امینی ف. (1379). نقش سازمانهایغیردولتیزیستمحیطیدردستیابی بهمشارکتمردمیبهمنظورحفاظتازمحیط زیستدرایران، مجله محیطشناسی، شماره26.## بلمکی ب. (1383).بررسینقشسازمانهای غیردولتیمحیطزیستدراجراوتدوینمبانی توسعهپایداردربرنامهسومتوسعهکشور، مجموعه مقالات همایش سیاستها و مدیریت و برنامهریزی توسعه (جلد پنجم).## پاکجو م. (1383). رابطه ابعاد فرهنگ سازمانی با ویژگیهای سازمانی مدل تعاملی کارآفرینی درونسازمانی در مدیریت شعب منطقه 6 بانک تجارت استان تهران با استان آذربایجان غربی، پایاننامه کارشناسیارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبائی.## سازمان حفاظت محیط زیست. (1384). دومینگزارشوضعیتمحیطزیستایران،انتشاراتسازمانحفاظتمحیطزیست.## سبحانینژاد م. شاهی ب. و یوزباشی ع. (1385). سازمان یادگیرنده (مبانی نظری الگوی تحقق و سنجش). تهران: نشر یسطرون.## Aggestam L. (2006). Learning organization or knowledge management, which came first, The Chicken or the Egg? School of humanities and information, University of Skoevde, 35 (3A).##
Alavi, S. B., and Mc Cormick, j. (2004). A cross - cultural analysis of the effectiveness of the learning organization model in school contexts. The International Journal of Educational Management, 18(7). ##
Bartlett J. E., Kotrlik J. W. & Higgins C. (2011). Organizational research: Determining appropriate sample size in survey research. Information technology. Journal of Learning and Performance, 19(1).##
Garvin D. (1993). Building learning organizations. Harvard Business Review, 71(4). 78-91.##
Gill S. G. (2010). Developing a learning culture in nonprofit organizations. Sage Publications, Inc.##
Goh S. C. (1998). Toward a learning organization: The strategic building blocks. Journal of Advanced Management, 63(2), 15-20.##
Hernandez M. (2000). The impact of the dimensions of the learning organization on the transfer of tacit knowledge process and performance improvement within private manufacturing firms in Columbia, unpublished doctoral dissertation, University of Georgia, Athens, GA.##
Hernandez M. (2003). Assessing tacit knowledge transfer and dimensions of a learning environment in Colombian businesses. Advances in Developing Human Resources, 5(2), 215-221.##
Kumar N. & Idris K. (2006). An examination of educational institutions’ knowledge performance analysis, implications and outlines for future research. The Learning Organization, 13(1), 96-116.##
Marquardt M. J. (2006). Building the learning organization: A system approach to quantum improvement and global success. New York. Mc Graw-Hill.##
McHargue S. K. (1999). Dimensions of the learning organization as determinants of organizational performance in nonprofit organizations, unpublished doctoral dissertation, University of Georgia, Athens, GA.##
McHargue S. K. (2003). Learning for performance in nonprofit organizations. Advances in Developing Human Resources, 5(2), 197-204.##
Moilanen R. (2005). Diagnosing and measuring learning organization. The Learning Organization, 12(1), 71-89.##
Power J. & Waddell D. (2004). The link between self-managed work teams and learning organizations’ using performance indicators. The Learning Organization, 11(3), 244-59.##
Selden G. (1998). Dimensions of the learning organization in family-run businesses, unpublished doctoral dissertation, University of Georgia, Athens, GA.##
Selden G. & Watkins K. (2001). Learning organizations: what impact do they really make? Troy State University Business and Economics Review, 25(2), 8-12.##
Senge M. P. (1990). The fifth discipline: The art and practice of the learning organization. Doubleday, New York, NY.##
Senge P, A. Kleiner C. Roberts R. Ross G. Roth. & Smith B (1999). The Dance of change, the challenge sustaining momentum in learning organization. Doubleday, New York, NY.##
Somerville M. & McConnell I. A. (2004). Applying the learning organization concept in a resource squeezed service organization. Journal of Workplace Learning, 16(4), 237-48.##
Watkins K. & Marsick V. (1996). Information and incidental learning in the workplace. Rout Ledge. London.##
Watkins K. Marsick V. & Yang B. (2004). The construct of the learning organization: Dimension, measurement, and validation. Human resource development quarterly, 15(1), 33-35.##
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,718 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,435 |