تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,495,761 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,757,616 |
تأثیر طرح ملی طناورز بر هماهنگی چشم – دست دانش آموزان پسر مقطع چهارم ابتدایی | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 4، دی 1392، صفحه 57-69 اصل مقاله (201.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2013.35700 | ||
نویسندگان | ||
بنیامین قلیچ پور1؛ مهدی شهبازی* 2؛ فضل اله باقرزاده3 | ||
1کارشناس ارشد دانشگاه تهران | ||
2استادیار دانشگاه تهران | ||
3داتشیار دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هماهنگی، طرحیابی بدن و اندامها در ارتباط با اشیا و رخدادهای محیطی است. هدف از این پژوهش، بررسی لزوم اجرای طرح طناورز در مدارس کشور بود و از آنجا که یکی از مشکلات عمده در یادگیری نوشتن، هماهنگی چشم و دست است، تأثیر یک دوره تمرینات طنابزنی بر هماهنگی چشم – دست در دانشآموزان پایة چهارم ابتدایی بررسی شد. پژوهش حاضر با گروه آزمایش و گروه کنترل همراه با طرح پیشآزمون – پسآزمون روی دانشآموزان پایة چهارم ابتدایی در سال 91 – 1390 در شهرستان بهارستان تهران انجام گرفت. آزمودنیها 60 دانشآموز پسر پایة چهارم ابتدایی بودند که بهطور نمونهگیری مرحلهای انتخاب و به تعداد برابر به دو گروه تقسیم شدند. دانشآموزان گروه آزمایش به مدت 10 هفته و هفتهای 3 جلسه به مدت 50 دقیقه برنامة منتخب طنابزنی را اجرا کردند. برای ارزیابی مهارت هماهنگی چشم – دست، از مجموعه آزمون وی – ینا در دو نوبت پیشآزمون – پسآزمون استفاده شد. دادههای حاصل پس از سنجش نرمال بودن بهوسیلة آزمون K-S با استفاده از آزمون آماری t مستقل و وابسته در سطح معناداری 05/0 تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشاندهندة پیشرفت معنادار در گروه آزمایش (44/0 = P برای دست راست و 009/0 = P برای دست چپ) بود. همچنین بین میانگین نمرة پسآزمون هماهنگی چشم – دست در گروههای آزمایش و کنترل تفاوت معناداری مشاهده شد (0009/0 = P). نتایج نشان داد که برنامةتمرینی طرح طناورز موجب پیشرفت در هماهنگی چشم – دست شده است. ازاینرو این تحقیق اجرای طرح طناورز را در مدارس کشور مفید و ضروری میداند. | ||
کلیدواژهها | ||
طناب زنی؛ هماهنگی چشم – دست؛ دانش آموزان؛ فعالیت بدنی؛ پسران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Rope Jumping National Plan on Eye– Hand Coordination in Fourth Grade Elementary School Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Benyamin Ghelichpoor1؛ Mehdi Shahbazi2؛ Fazlolah Bagherzadeh3 | ||
چکیده [English] | ||
Coordination, body and limb designs are related to the environmental objects and events. The aim of this study was to investigate the necessity to implement rope jumping program in Iran schools and since one of the major problems in learning how to write is eye–hand coordination, the effect of a rope jumping training course on eye–hand coordination was investigated in the fourth grade elementary students. In this case, 60 male students from fourth grade of elementary schools in Baharestan city of Tehran (in 1390-91) were selected by stage sampling method and were divided into experimental and control groups. Experimental group performed the selected rope jumping program three sessions a week for 10 weeks. To evaluate the eye–hand coordination skill, the Vienna test was used in pretest and posttest. After the normality of data was tested by K-S test, they were analyzed using independent and dependent t tests at P˂0.05. Results indicated significant improvements in the experimental group (P=0.44 for the right hand and P=0.009 for the left hand). Also, there was a significant difference in the posttest mean scores of eye–hand coordination between the experimental and control groups (P=0.0009). The results showed that the rope jumping exercise program enhanced eye-hand coordination. So this research necessitated the implementation of the rope jumping program in Iran schools. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Rope Jumping, Eye–Hand Coordination, students, Physical Activity, Boys | ||
مراجع | ||
1. ارنهایی، دانیل. دی، سینکلر، ویلیامز. ای. (1385). "برنامهریزی ترمیمی برای کودکان مبتلا به خام حرکتی". تهران، رشد. صص : 41-33. 2. آقایی بلیانی، محمدعلی. (1377). "تأثیر فعالیت بدنی منتخب بر تواناییهای ادراکی – حرکتی دانشآموزان پایة اول دبستان پسرانة شهید بهشتی منطقة 6 آموزش و پرورش تهران". پایاننامة کارشناسیارشد تهران، انتشار نیافته.صص : 20-16. 3. اسماعیلزاده، مریم. صالحی، حمید. منصوری، شاهین. (1390). "تأثیر حرکتهای منتخب ریتمیک بر هماهنگی دست – پای کودکان دختر دارای اختلال هماهنگی رشدی". مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شمارة 13. صص:51 – 46. 4. اشمیت، ریچارد. ای. لی، تیموتی دی. (1387). "یادگیری و کنترل حرکتی". ترجمة رسول 5. امینی، محمدمهدی. (1385). "تأثیر دو نوع برنامة منتخب بر هماهنگی چشم و دست 6. باقرزاده، فضل اله. شیخ، محمود. شهبازی، مهدی. طهماسبی بروجنی، شهرزاد. (1386). "یادگیری و کنترل حرکتی". بامداد کتابف تهران. صص : 121-110. 7. شیور، لاری، جی. (1370). "فیزیولوژی ورزش". ترجمة عباسعلی گائینی، انتشارات آموزش و پرورش، تهران. صص : 90-82. 8. خدادادی، حسن. (1390). "جزوة طرح طناورز". آموزش و پرورش، تهران. صص : 85-71. 9. شجاعی، معصومه. (1383). "رشد حرکتی". انتشارات دانشگاه امام حسین، تهران. صص : 60-53. 10. صفوی، امان اله. (1383). "کلیات روشها و فنون تدریس". انتشارات معاصر، چاپ نهم، تهران. صص : 44-37. 11. فراست، دیوید. (1376). "روانشناسی ورزش". ترجمه عیدی علیجانی و مهوش نوربخش، انتشارات علامه طباطبایی، تهران. صص : 90-77. 12. هارو، چ. آنیتا. (1368). "طبقهبندی هدفهای رفتاری در حیطة روانی – حرکتی". ترجمة علیرضا کیامنش، انتشارات وزارت آموزش و پرورش سازمان پژوهش و برنامهریزی، چاپ دوم، تهران.صص : 62-53. 13. Chao, C.C., and Lin, S.Y. (2011). "The impact of rope jumping exercise on physical fitness of visually impaired students". Research in Developmental Disabilities. 32: PP:9-25. 14. Hoeger, w.w.k., and hoeger, A. A. (2004). "Principle and fitness and wellness". (7thed). Belmont, CA: Wadsworth/Thomsom Learning.PP:37-45. 15. I.R. Iran sport for all fedearation. http://www.isfaf.com.Viewed on 22 March 2012. 16. Smits – Enqelsman, B. C., Wilson, P.H., Westenberg, Y., Duysens, J., (2003). "Fine motor deficiencies in children with developmental coordination disorder and learning disabilities: an underlying open – loop control deficit". Hum Mov Sci 22: PP:495-513. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,866 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,143 |