تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,503 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,120,145 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,226,929 |
تبیین نقش عوامل سازمانی در افت تحصیلی دانشجویان و راهکارهای کنترل و کاهش آن (مطالعة موردی: دانشگاه کاشان ) | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقاله 7، دوره 11، شماره 3، مهر 1392، صفحه 141-168 اصل مقاله (275.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2013.36085 | ||
نویسندگان | ||
محسن کوهی نصرآبادی* 1؛ میثم نوابی پور2؛ محمد گنجی3؛ محسن صفوی4 | ||
1استادیار، گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان | ||
2کارشناس ارشد جامعه شناسی ؛ مدیر شرکت"تدبیر گستر اقلیم" مستقر در مرکز رشد دانشگاه کاشان | ||
3استادیار، گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشان | ||
4کارشناس ارشد مدیریت، مدیر برنامه ریزی و توسعه دانشگاه کاشان | ||
چکیده | ||
هدف از این مطالعه بررسی عوامل سازمانی مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان، پیامدهای حاصل از افت تحصیلی و بیان راهکارهایی برای کنترل و کاهش این مشکل است. در این تحقیق از روش کیفی (نظریة داده بنیاد) استفاده شده است. در روش نظریة دادهبنیاد با 15 دانشجو، 10 کارمند و 5 عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان مصاحبه شد و با از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفت. مدل پارادایمی منتج از تحلیل دادهها نشان داد که عوامل سازمانی مؤثر در افت تحصیلی دانشجویان، که ویژگی ساختاری آموزش در دانشگاه در نظر گرفته شده است، شامل عدم سازگاری با محیط جدید، ادراک ناکارآمدی از رشته، انعطافناپذیری، ویژگی ارزشیابیها و غلبة دروس نظری، است. پدیدههای مورد نظر به شش راهبرد کنش و کنش متقابل منتهی میشد. سه عامل مداخلهگر شامل فراغت و دسترسی به امکانات فراغتی، بافت جامعة محلی دانشگاه و نسبت استاد و دانشجو نیز در این راهبردها تشخیص داده شد. نتایج همچنین، نشان داد فقدان مشارکت در محیط یادگیری، هستة تأثیرگذار بر افت تحصیلی دانشجویان دانشگاه کاشان است. | ||
کلیدواژهها | ||
افت تحصیلی؛ عوامل سازمانی؛ دانشگاه؛ دانشجو | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Determining Organizational Factors Affecting Educational Failure of the Students and How to Control and reduce it (Case Study: University of Kashan) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohsen Koohi Nasrabadi1؛ Meysam Navabipour2؛ Mohammad Ganji3؛ Seyed Mohsen Safavi4 | ||
1Assistant Professor, Department of Social Sciences, Faculty of Human Sciences, Payam-e Noor University, Isfahan | ||
2Tadbir Gostar Eqlim Un. Incubator Centre, University of Kashan | ||
3Assistant Professor, Department of Social Sciences, Faculty of Human Sciences, University of Kashan | ||
4Management of Planning and Development, University of Kashan | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to studying the affecting organizational factors on educational failure of Kashan University’ Students, the outcomes of educational failure and providing solutions for overcoming or decreasing it. In the present study, the qualitative grounded theory method has been used. In addition, for more access to the data, institutional analysis methods and analysis of documents has been used too. In the method of grounded theory, 15 students, 10 staff and 5 faculty members in university of Kashan has been interviewed and the data, using open, axial and selective coding, were analyzed. The paradigmatic model resulted from data analysis showed that the effective organizational factors on the educational failure were included: incompatibility with new environment, inefficient perception about the field, inflexibility of learning environment, prevalence of quantity-oriented evaluation and overcoming of theoretical environment on the experimental environment. The desired phenomena were result 6 action and interaction strategies Three interfering factors were detected in these solutions which are including: leisure and access to leisure facilities, university’s local society’s structure and the relationship between professor and student. Finally, the category of the effecting core of the educational failure of the students of University of Kashan was lack of participating in learning environment. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational failure, organizational factors, Student, University | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,718 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,703 |