![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,696,557 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,926,790 |
مطالعه سیرتحول نقوش چلیپایی در تزیینات معماری دوره اسلامی ایران و زیبایی شناسی و نمادشناسی آن | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 2، دوره 18، شماره 1، فروردین 1392، صفحه 1-14 اصل مقاله (1.43 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2013.36267 | ||
نویسندگان | ||
رضا رضالو1؛ یحیی آیراملو2؛ اسدالله میرزاآقاجانی3 | ||
1استادیار گروه باستان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشدباستان شناسی، گروه باستان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3کارشناس ارشد باستان شناسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
چکیده نقوش چلیپایی در ادوار پیش از اسلام برای تزیین هنرهای مختلف بکار رفته است و این نقوش در تزیینات معماری دوره اسلامی نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در این مقاله به بررسی مفاهیم، زیبایی شناسی و سیر تحول این نقوش در تزیینات معماری دوره اسلامی ایران از آغاز تا پایان دوره زند و قاجار پرداخته شده است. هنرمندان متفکر دوران اسلامی از همان ابتدا به اهمیت نمادگرایی و زیبایی شناسی این نقوش پی بردند و بر همین اساس با کاربرد آنها، این نقوش را به یکی از عناصر اصلی تزیینی دوره ی اسلامی تبدیل کردند. در این راستا آنها را به صورت جداگانه و یا با تلفیق با سایر نقوش هندسی و کتیبه ای، در زمینه های مختلف هنری به کار بستند. بررسی جنبه های پیدایش، چگونگی و علل ظهور آن در بناهای مختلف و همچنین ترکیب آن به لحاظ زیبایی شناسی با نقوش دیگر، از دیگر اهداف این نوشته است. این نقش به طور بارز خود را در بناهای آرامگاهی اسلامی نشان می دهد و در سیر تحول خود از یک نقش ساده در اوایل اسلام، به یک نقش زیبا و نمادین در قرون میانی تبدیل شده و در دوران متأخر به یک نقش صرف تزیینی تبدیل می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی نقوش چلیپایی؛ تزیینات معماری اسلامی؛ زیبایی شناسی؛ نمادشناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study of swastika designs evolution in Islamic period architecture ornaments in Iran and theirs Aesthetics and Semiotics | ||
نویسندگان [English] | ||
reza Reazalo1؛ Yahya Ayramlo2؛ Asadolah Mirzaaghajan3 | ||
11Assistance Professor, Department of Archaeology, University of Mohaghegh Ardabili | ||
2M A Student, Department of Archaeology, University of Mohaghegh Ardabili | ||
3Master Graduated of Archaeology, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Swastika designs applied for ornamenting in many different arts before Islamic period. These designs have important role in architecture ornaments at Islamic period. In this paper we study concepts, aesthetic and evolution of these designs in Islamic period architecture ornaments from beginning to end of Zand and Ghajar era. The thoughtful artists of Islamic periods comprehended from the beginning the importance of symbolism and aesthetic of the designs and based on whit usage of these motifs, they changed the designs to one of the main decorative elements of Islamic period. In this regard, the artists applied the decorative designs individually or whit compilation whit others numeral and inscription designs in various backgrounds of art. The other aspect of this paper is to study of beginning root, conditions and emergencies reasons of these designs in different monuments and their composition with other designs from the point of aesthetics. We can see this design in Sepulchral monuments in Islamic period and in its evaluation converted from simple ornamenting design in beginning of Islamic period to a beautiful and symbolic design middle period and in the late converted to decorative design again. Islam architecture has many decorative patterns that used with space coordination and compatible with the type of material in most eras of Islamic architecture. Some of these designs are not limited to a particular period or place runs on certain materials. But this decorative could be seen in many buildings on the Islamic period in different periods and with different materials. Some are important only in terms of aesthetics and in the building has been used as a decorative element; But some of them the in addition beauty have particular concept of religious, philosophical, social and political. The function of these motifs in Islamic art as a symbol or a hidden meaning is evidence from different worlds of Islamic artistes. Islamic Art at using all motifs defines the specific criteria and Muslim artist with a religious view of these concepts, create motifs in Islamic architecture. In this paper, why and how the use and evolution of swastika designs in Islamic architecture has been studied. This motif is one of the beautiful designs used in pre-Islamic and Islamic periods. Study of swastika motifs in architectural decorations showed special relationship between these motifs and Islamic religious shrines and tombs. Application of These motifs in these monument with a significant complexity combined with other geometric designs is seen. We have little information about the application of these motifs in the early Islamic architecture that probably is because of many architectural monuments of this period are not remains of the same basic shape. The quality of swastika motifs, either conceptually or decorative purposes in Seljuk and Safavid periods is better than other periods of Islamic art. It seems that the symbolism aspect of these motifs more important in these periods. It seems that how they combine with other patterns as well as how to use them to decorating the buildings were different than the other courses. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Swastika Designs, Islamic Architecture Decoration, Aesthetics, Semiotics | ||
مراجع | ||
فهرست منابع بختورتاش، نصرت الله(1356)، گردونه خورشید یا گردونه مهر، عطایی، تهران. تنهایی، انیس(1387)، تزیینات کتیبه ای بقعه شاه نعمت الله ولی در ماهان کرمان، مطالعات هنر اسلامی، شماره 8، صص68-53. پاکباز، روئین(1378)، دایره المعارف هنر: نقاشی، پیکره سازی و هنرگرافیک، فرهنگ معاصر، تهران. تلخداش، رقیه(1387)، تجلی تخیل مقدس درنقش مایه های سفال و سرامیک دوران اسلامی، نشریه نقش مایه، شماره2، صص71-70. حسن، مهدی(1368)، چلیپا و چلیپا شکسته؛ نمادروح(نمونه ای درهم تنیده از این دونقش در ایران)، ترجمه احمد حب علی موجانی، مجله باستان شناسی و تاریخ، شماره 2، صص49-46. حمیدی، بهرام و خزائی، محمد(1390)، معرفی و بررسی تزیینات گچبی مسجد حیدریه قزوین، کتاب ماه هنر، شماره 155، صص111-102. خزائی، محمد(1381)، هزار نقش، موسسه مطالعات هنر اسلامی، تهران. خودداری نائینی، سعید و پاک نژاد(1386)، مهدی، بررسی محراب های مسجد ساوه، مطالعات هنر اسلامی، شماره7، صص132-111. دانشدوست، یعقوب(1360)،رباط شرف، مجله اثر، شماره 5، صص39-1. دادور، ابوالقاسم و مصباح اردکانی، نصرت(1385)، بررسی نقوش و شیوه تزیین توپی های گچی ته آجری در بناهای دوره سلجوقی و ایلخانی، نشریه هنرهای زیبا، شماره26، صص92-85. سجادی، علی(1367)، هنرگچبری در معماری ایران، مجله اثر، شماره 25، صص214-194. شایگان، داریوش(1388)، بت های ذهنی و خاطره ازلی،امیرکبیر، تهران. شیمل،آنه ماری(1388)، راز اعداد، ترجمه فاطمه توفیقی، انتشارات ادیان و مذاهب، قم. شجاعی، حیدر(1379)، اشارات: فرهنگ اصطلاحات صوفیه، انتشارات مجد، تهران. فرهادی، مرتضی(1379)، مازنجیل؛ نشانه شناسی و ردیابی فرهنگی(نگاهی مردم شناختی در گلیمینه های کرگی)، کتاب ماه هنر، شماره 23و24، صص28-22. کوپر، جین(1380)، فرهنگ مصورنمادهای سنتی، ترجمه ملیحه کرباسیان، فرشاد، تهران. گدار، آندره و گدار، یدا و سیرو، ماکسیم( 1375)، آثار ایران، ج1و2، چاپ سوم، ترجمه ابوالحسن سرومقدم، آستان قدس رضوی، مشهد. مخلصی، محمدعلی(1359)، شهر بسطام و مجموعه تاریخی آن، مجله اثر، شماره های 2و3و4، صص245-209. مهدی نژاد مقدم، لاله(1388)، نقوش مقرنس های ایوان ایلخانی در مجموعه بسطام، کتاب ماه هنر، شماره 131، صص89-84. نوری، حسین بن محمدتقی(1408-1407)، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج3، قم. واتسون، الیور(1382)، سفال زرین فام ایرانی، ترجمه شکوه ذاکری، سروش، تهران. یاحقی، محمدجعفر(1375)، فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی، سروش، تهران. Grube , EJ (1965),The art of Islamic pottery, The Metropolitan Museum of art Bulletin, new series, Vol 23, No 6, pp209-228.. Hillenbrand, R (1976), Saljug dome chambers in north-west Iran,British Institute of Persian studies,Vol. 14, pp93-102.
Kamaroff, Linda and Stefano Carboni(2002), The legacy of Genghis khan, The Metropolitan Museum of art, New York. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10,039 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 20,753 |