تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,557 |
تعداد مقالات | 70,770 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,797,109 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,992,586 |
Teleworking Technology Adoption in Organizations: Explaining the Role of Social Influence, Motivation and Facilitating Conditions | ||
Journal of Information Technology Management | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 3، بهمن 2013، صفحه 105-122 اصل مقاله (808.26 K) | ||
نوع مقاله: Research Paper | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitm.2013.36506 | ||
نویسندگان | ||
Alirezaei Alirezaei1؛ Jabarzadeh Jabarzadeh* 2؛ erfan Haji Akhoondi3؛ hossein RahmanyYoushanlouei4 | ||
1Assistant Prof. in Islamic Azad University of Iran, south Tehran branch, Iran | ||
2Ph.D. Student in Operations and Production Management, University of Tehran, Iran | ||
3M.Sc. Student in Industrial Management, Islamic Azad university of Iran, South Tehran Branch, Iran | ||
4Ph.D. Student in Marketing Management, University of Grenoble .France | ||
چکیده | ||
The aim of this article is to investigate the structural relationship between social influence, motivation and facilitating conditions with the use behaviour of teleworking technology, considering the moderating effect of behavioural intention to utilize teleworking. The research is done according to descriptive method with correlational type. Statistical population is public organizations and the sample was selected using simple random sampling. Data collection tool was questionnaire and experts judged its validity. The reliability of the tool was evaluated using a pre-test of 30 people. The data gathered from a sample of 365 people used to test the hypothesis and conceptual model of the research. By exploratory factor analysis and structural equation model path analysis was done. The results show that social influence, motivation and facilitating conditions have a positive impact on behavioural intention to use teleworking systems and this behavioural intention cause an increase in using behaviour among employees. | ||
کلیدواژهها | ||
Teleworking Adoption؛ Social Influence؛ Motivation؛ Facilitating Conditions | ||
عنوان مقاله [English] | ||
پذیرش فناوری دورکاری در سازمانهای شهر تهران: تبیین نقش نفوذ اجتماعی، انگیزش و شرایط تسهیلگر | ||
نویسندگان [English] | ||
ابوتراب علیرضایی1؛ یونس جبارزاده2؛ عرفان حاجی آخوندی3؛ حسین رحمانی یوشانلوئی4 | ||
1استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکترای مدیریت عملیات دانشگاه تهران، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، ایران | ||
4دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی، دانشگاه گرنوبل فرانسه | ||
چکیده [English] | ||
ورود هر فناوری به سازمان، بایستی مورد پذیرش کارکنان آن سازمان قرار گیرد و سازمانهای ایرانی در حال استفاده از فناوری جدید دورکاری هستند. بههمین منظور، هدف این نوشتار بررسی رابطه ساختاری بین نفوذ اجتماعی، انگیزش و شرایط تسهیلگر و استفاده واقعی از فناوری دورکاری با میانجیگری تمایل (نیت و قصد) رفتاری استفاده از دورکاری است. پژوهش بهشیوه توصیفی از نوع همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، سازمانهای دولتی بوده و نمونه آماری بهصورت تصادفی ساده از آن انتخاب شده است. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری دادهها، پرسشنامه بوده و برای بررسی اعتبار محتوایی آن از استادان و خبرگان بهره گرفته شده است. پایایی از پیشآزمون بین 30 نفر انجام گرفته و پرسشنامه از نظر اعتبار و قابلیت اطمینان مورد تأیید قرار گرفت. دادههای استخراج شده از 365 پرسشنامه، مبنای آزمون فرضیههای پژوهش و مدل مفهومی پژوهش قرار گرفت و از طریق آزمون تحلیل عاملی ـ اکتشافی و مدل معادلات ساختاری مسیر تحلیل مشخص شد. نتایج پژوهش و آزمونهای آماری نشان داد که نفوذ اجتماعی، انگیزش و شرایط تسهیلگر، تأثیر مثبتی بر تمایل رفتاری افراد بر استفاده از سیستم دورکاری دارند و این تمایل رفتاری باعث افزایش قصد استفاده واقعی در بین کارکنان میشود. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
پذیرش دورکاری, نفوذ اجتماعی, انگیزش, شرایط تسهیلگر | ||
مراجع | ||
آقاجانی، ح. (1390). بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش دورکاری توسط کارمندان زن در ستاد مرکزی وزارت کار و امور اجتماعی، دانشنامه کارشناسی ارشد به راهنمایی امیر مانیان و بهروز زارعی، تهران: دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران. اردشیری، آ. (1385). مدلسازی میزان مناسب دورکاری با استفاده از شبکه عصبی و انتخاب گسسته. پایاننامه کارشناسی ارشد به راهنمایی امیررضا ممدوحی و محمد کرمانشاه، تهران: دانشکده مهندسی عمران دانشگاه شریف. انصاری، م.؛ رحمانی یوشانلوئی، ح.؛ سیدحبشی، ب.؛ میرکاظمی مود، م. و خدابنده، الف. (1390). پذیرش سیستم یادگیری الکترونیکی در بین دانشجویان دانشگاههای الکترونیکی ایران، ششمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین المللی یادگیری و آموزش الکترونیک. تهران، 25-26 بهمن. انصاری، م.؛ رحمانی یوشانلوئی، ح.؛ میرکاظمی مود، م. و پاسبان، م. (1389). بررسی نوآوری و پذیرش تکنولوژی اطلاعاتی و ارتباطی دورکاری در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. اولین کنفرانس بینالمللی سالانه مدیریت، نوآوری و کارآفرینی، شیراز، 27 و 28 بهمن. بهبودی اصل، م.؛ انصاری، م.؛ رحمانی یوشانلوئ، ح.؛ میرکاظمی مود، م. (1391)، شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانیERP از از دیدگاه خبرگان، مدیریتفناوریاطلاعات، 4 (12): 22-1. جعفرنژاد، الف، قاسمی، الف. (1387). ارائه مدل اکتساب فناوری با توجه به راهبرد سرمایههای فکری (مطالعه موردی شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران)، مدیریتفناوریاطلاعات، 1(1): 36-19. جمالی، غ.؛ هاشمی، م. (1390). سنجش روابط بین عوامل مؤثر بر ریسک پروژههای فناوری اطلاعات در بانک ملت استان بوشهر با استفاده از تکنیک دیمتل فازی، مدیریتفناوری اطلاعات، 3 (9): 40-21. حاج بابایی، ع. (1384). چارچوب فرایند انتخاب دورکاری و تأثیر آن بر ترافیک. دانشنامه کارشناسی ارشد، به راهنمایی محمد کرمانشاه، تهران: دانشکده مهندسی عمران دانشگاه شریف. خنجری، م. (1384). ارائه مدل پیادهسازی دورکاری در بنگاههای اقتصادی. دانشنامه کارشناسی ارشد. به راهنمایی محمد فتحیان، تهران: دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت. سامتی، م.؛ عمادزاده، م؛ بختیاری، ب. (1382)، برآورد تابع تولید آموزش عالی دانشگاه های دولتی ایران. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 9 (1) :41-1. سرمد، ز.؛ بازرگان، ع.؛ حجازی، ا. (1386). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر آگاه. شاهنگیان، ر. (1386). اثر توأمان امکان پذیری دورکاری از نظر مدیران و کارمندان بر تمایل به دورکاری کارمندان. دانشنامه کارشناسی ارشد. به راهنمایی محمد کرمانشاه و امیررضا ممدوحی ، تهران: دانشکده مهندسی عمران دانشگاه شریف. طباطبایی، ش. (1386). مکانیابی مراکز دورکاری. دانشنامه کارشناسی ارشد. به راهنمایی محمد کرمانشاه، تهران: دانشکده مهندسی عمران دانشگاه شریف. هزار جریبی، ج. (1386). بررسی نقش زنان ایرانی در فرآیند کارآفرینی. مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان. 2 (23): 66- 47. Ajzen, I. (1991). The theory of palnned behaviour. Organizational behavior and Human Desion Processes, 50 (2): 179-212.
Al-Gahtani, S. S. (2003). Computer technology adoption in Saudi Arabia: Correlates of perceived innovation attributes. Information Technology for Development, 10(1): 57-69.
Al-Gahtani, S. S., Hubona, G. S., & Wang, J. (2007). Information technology (IT) in Saudi Arabia: Culture and the acceptance and use of IT. Information & Management, 44(8), 681-691.
Allen, C. and Kishore, R. (2006). An extension of the UTAUT model with e-quality, trust, and satisfaction constructs, Proceeding of the ACM SIGMIS CPR Conference on computer personnel Research, ACM, New York, NY, PP. 82-89.
Campeau, D., Higgins, C.A. and Huff, S. (1999). Social cognitive theory and individual reactions to computing technology: a longitudinal study. MIS Quarterly, 23 (2): 145-158.
Coovert, M.D. and Goldstein, M.A. (1980). Locus of control as a predictor of users attitude toward computers. Psychological Reports, 47: 1167-73.
Davis, F.D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology, MIS Quarterly, 13 (1): 319-40.
Glynn, S.M and Koballa, T.R. (2006). Motivation to learn collage science, in Mintzes, J.J. and Leonard, W.H. (Eds), Handbook of college science teaching, National Science Teachers Association Press, Airlington, VA, PP. 25-32.
Gupta, B., Dasgupta, S., Gupta, A. (2008). Adoption of ICT in a government organization in a developing country: An empirical study, Journal of Strategic Information Systems, 17: 140-154.
Illegems, V., & Verbeke, A. (2004). Telework: what does it mean for management?. Long Range Planning, 37(4): 319-334.
Kowalski, K. B., Swanson, J.A. (2005). Critical success factors in developing teleworking programs. Benchmarking: An International Journal, 12 (3):236 – 249.
Moon, J.W. and Kim, Y.G. (2001). extending the TAM for a world wide web context, Information & Management, 38 (4): 217-230.
Nguyen, N. T. (2004). The Consequence of Spatial Distance and Electronic Communication for Teleworks: A Muli-Level Investigation. A dissertation submitted to temple university Graduate broad.
Obra, A.R. D. Á., Cámara, S.B., Meléndez, A.P. (2002). An analysis of teleworking centres in Spain. Facilities, 20 (11/12): 394- 399.
Pérez, M., Sánchez, A.M., Carnicer, P.D.L. and Jiménez, M.J. V. (2004), A technology acceptance model of innovation adoption: the case of teleworking. European Journal of Innovation Management ,7 (4): 280-291.
Pintrich, P.R. and Schrauben, B. (1992). Students motivational beliefs and their cognitive engagement in classroom academic tasks, in schunk, D. and meece, J. (Eds), student perceptions in the classroom: causes and consequences, Erlbaum, Hillsdale, NJ, 1992. PP. 149-183.
Rodger, J.B., Pendharkar, P.C. and Bhatt, G.D. (1996). Diffunsion Theory and the Adoption of Softare Innovation: Common Errors and Future Issuses, Journal of High Technology Management Research, 7 (1): 1-13 Ryan, R.M. and Deci, E.L. (2000), Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being, Amercican Psychologist. 55 (1): 68-78.
Sánchez, A. M., Pérez, M. P., de Luis Carnicer, P., & Jiménez, M. J. V. (2007). Teleworking and workplace flexibility: a study of impact on firm performance. Personnel Review, 36(1): 42-64.
Taylor, S. and Todd, P.A. (1995). Assessing IT usage: the role of prior experience, MIS Quarterly, 19 (2): 561-570.
Thompson, R. L., Higgins, C. A., & Howell, J. M. (1991). Personal computing: toward a conceptual model of utilization. MIS quarterly, 125-143.
Venkatesh, V., & Davis, F. D. (2000). A theoretical extension of the technology acceptance model: four longitudinal field studies. Management science, 46(2): 186-204.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,184 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,461 |