
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,622 |
تعداد مقالات | 71,533 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,862,110 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,904,936 |
The Investigation of Upper Extremity Performance of Normal-Hearing and Congenital Severe to Profound Hearing-Impaired Students Using YBT-UQ | ||
Sport Sciences and Health Research | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 2، خرداد 2014، صفحه 53-71 اصل مقاله (367.76 K) | ||
نوع مقاله: Research Paper | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsmed.2014.36542 | ||
نویسندگان | ||
Ali Shamsi Majelan1؛ Reyhane Farahani* 2؛ Zeinab Helalat2؛ Ali Aghale3 | ||
1Assistance Professor, University of Gilan | ||
2MSc., University of Guilan | ||
3MSc. University of Guilan | ||
چکیده | ||
Although communication problem is the main defect resulted from hearing impairment, other physical problems may be associated with it. The aim of this study was to investigate the performance of upper extremity in male and female hearing-impaired and normal-hearing students with Y Balance Test of Upper Quarter (YBT-UQ). The sample was comprised of 80 students including 40 congenital severe to profound hearing-impaired girls and boys (age: 18.10±2.77 yr and 17.95±2.56 yr) and 40 normal-hearing girls and boys (age: 17.55±0.60 yr and 17.60±0.56 yr) who were selected by the purposive non-random method from normal and deaf high schools in Guilan province. Subjects' personal information, height, weight and medical records were collected using their medical profiles. The YBT-UQ was used to evaluate the performance of upper extremity in the closed kinematic chain under medial, inferior – lateral and superior – lateral directions. To compare the groups' performance and directions, one-way ANOVA was used while paired t test was used to compare dominant and non-dominant extremity. Results revealed no significant difference between the performance of dominant and non-dominant upper extremities in all groups (P0.05). There were significant differences among the four groups: boys without hearing-impairment, boys with hearing-impairment, girls without hearing-impairment, and girls with hearing-impairment performed better (P<0.05). However, only the difference between normal-hearing and hearing-impaired girls was not statistically significant (P0.05). In conclusion, there was no difference in performing YBT-UQ between dominant and non-dominant upper limbs; therefore, this test can be used to evaluate and examine the injured limb. Also, regarding the defect in the dynamic balance performance of hearing-impaired subjects and the effect of gender on this defect and the importance of the upper extremity in daily routines, it is necessary to design and implement plans aiming at improving their performance. | ||
کلیدواژهها | ||
Dominant Limb؛ Hearing-Impaired؛ Kinematic Chain؛ Upper Extremity؛ Y Balance Test | ||
عنوان مقاله [English] | ||
بررسی عملکرد اندام فوقانی دانشآموزان شنوا و کمشنوای شدید تا عمیق مادرزاد با استفاده از YBT-UQ | ||
نویسندگان [English] | ||
علی شمسی ماجلان1؛ ریحانه فراهانی2؛ زینب هلالات2؛ علی آقاله3 | ||
1استادیار دانشگاه گیلان | ||
2کارشناسی ارشد حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی دانشگاه گیلان | ||
3کارشناسی ارشد حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی دانشگاه گیلان | ||
چکیده [English] | ||
با آنکه مشکل ارتباطی، عمدهترین نقص ناشی از کمشنوایی است، ممکن است مشکلات جسمی دیگری نیز با کمشنوایی همراه باشد. هدف این پژوهش، بررسی عملکرد اندام فوقانی در افراد کمشنوا با همسالان شنوای دختر و پسر با استفاده از YBT-UQ بود. نمونۀ آماری تحقیق حاضر 80 دانشآموز شامل40 دختر و پسر کمشنوای شدید تا عمیق مادرزاد (سن 77/2±10/18 و 56/2±95/17 سال) و 40 دختر و پسر شنوا (سن 60/0±55/17 و 56/0±60/17 سال) بود که بهصورت غیرتصادفی هدفدار، از مدارس ناشنوایان و عادی مقطع دبیرستان استان گیلان بهعنوان آزمودنی انتخاب شدند. اطلاعات فردی، قد، وزن و سوابق پزشکی با استفاده از پروندۀ پزشکی دانشآموزان جمعآوری شد. از YBT-UQ برای ارزیابی عملکرد اندام فوقانی در زنجیرۀ حرکتی بسته در سه جهت داخلی، تحتانی- خارجی و فوقانی- خارجی استفاده شد. برای مقایسۀ عملکرد گروهها و جهتها از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و برای مقایسۀ اندام برتر و غیربرتر از آزمون t همبسته استفاده شد. نتایج نشان داد بین عملکرد اندام فوقانی برتر و غیربرتر در هیچکدام از گروهها تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0≥ P). مقایسۀ چهار گروه نشان داد بین تمام گروهها تفاوت معناداری وجود دارد که بهترتیب، گروه پسران شنوا، پسران کمشنوا، دختران شنوا و دختران کمشنوا عملکرد بهتری داشتند (05/0 > P) و تنها تفاوت بین گروه دختران شنوا و دختران کمشنوا از لحاظ آماری معنادار نبود (05/0P ≥). با توجه به نتایج تحقیق حاضر، تفاوتی در اجرای این آزمون بین اندام فوقانی برتر و غیربرتر وجود ندارد، بنابراین میتوان از این آزمون برای ارزیابی و تشخیص عضو آسیبدیده استفاده کرد. همچنین با توجه به نقص در عملکرد تعادلی پویای افراد کمشنوا و تأثیر جنسیت در بروز این اختلال و اهمیت اندام فوقانی در انجام دادن فعالیتهای روزانه، طراحی و اجرای برنامههایی با هدف بهبود در عملکرد در آنها ضروری بهنظر میرسد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
آزمون تعادلیY, اندام فوقانی, اندام برتر, زنجیرۀ حرکتی, کمشنوا | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,238 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,043 |