تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,033 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,902 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,767,093 |
تبیین نسبتهای جهانی شدن و جهانیسازی با آموزههای دینی در عصر پساتجدد | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 5، دوره 10، شماره 4، اسفند 1392، صفحه 101-120 اصل مقاله (240.4 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2014.36757 | ||
نویسندگان | ||
عباس شکاری* 1؛ مصطفی عباسی مقدم2؛ هاجر حسنآقایی3 | ||
1استادیار دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه کاشان | ||
2استادیار، دانشکدة علوم انسانی، گروه الهیات دانشگاه کاشان | ||
3کارشناسارشد برنامهریزی درسی دانشگاه کاشان | ||
چکیده | ||
ازمیانرفتن مرزهای زمانی و مکانی و نزدیکی فرهنگها و جوامع، موضوعی به نام جهانی شدن را به محافل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وارد کرده، چالشها و فرصتهایی را برای آموزههای دینی ایجاد کرده است. هدف از این پژوهش تفکیک فرایند جهانی شدن و پروژة جهانیسازی غربی و تبیین نسبتهای آن با آموزههای دینی است. روش تحقیق، توصیفی تحلیلی بود. پس از مطالعة اسناد موجود، تعاریف و نظریههای مختلف در زمینة جهانیشدن، جهانیسازی بررسی و تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد میتوان نسبتهای مختلفی بین این دو مقوله با آموزههای دینی در نظر گرفت؛ نسبت جهانی شدن با آموزههای دینی، نسبت جهانیسازی با آموزههای دینی و نسبت میان جهانیشدن در وضعیت کنونی، با آموزههای دینی. یافتهها نشان داد جهانی شدن در راستای جهانیکردن دین اسلام، یکی از اهداف آموزههای دینی است. اما جهانیسازی غربی در نقطة کاملاً مخالف با آموزههای دینی قراردارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ادیان جهانشمول؛ آموزههای دینی؛ جهانیسازی؛ جهانیشدن؛ نسبتها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Assoation between Globalization and religious education | ||
نویسندگان [English] | ||
Abas Shekarey1؛ Mostafa Abassimoghadam2؛ Hajar HASSANAGHAI3 | ||
1(Ph.D.) University of kashan | ||
2(Ph.D.) University of kashan | ||
3(M.A) University of kashan | ||
چکیده [English] | ||
Globalization has today removed many of the spacio-temporal borders between societies and cultures. In the Islamic culture, Islamic education is a central concept which is undeniably tied with the issue of globalization. Some researchers see globalization and becoming global as synonymous. This study uses a descriptive framework to define the tow concepts and to show their relationships with Islamic education in three dimensions: First, Globalization can be an end for Islamic education or it can be part of it in the process of becoming global. Second, Islamic education can be paradoxically opposed to globalization, differing with it in nature in spite of similarities. Third, globalization can be a threat for becoming global and Islamic education can be a threat as well, resulting in a gap in values. Having discussed the present issues, this paper offers suggestions for making religious education effective. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Globalization, becoming global, Universal religions, religious education, Post-Modernism | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,119 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 920 |