تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,113,175 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,217,029 |
A compound model of Islamic Azad University academic member’s intent to knowledge sharing with the approach of perceptual factors (Survey around North Branch of Tehran and Science and Researches Campus) | ||
Journal of Information Technology Management | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 1، تیر 2014، صفحه 107-126 اصل مقاله (389.04 K) | ||
نوع مقاله: Research Paper | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitm.2014.50053 | ||
نویسنده | ||
Zahra Alipour Darvishi* | ||
Assistant Professor, Islamic Azad University - Tehran North Branch, Tehran, Iran. | ||
چکیده | ||
This paper aims to determine the perceptual factors affecting the faculty member’s knowledge sharing intention. This research has been set within the frame of Planned Behavior Theory and has been combined of the two prediction behavior models. Knowledge sharing intent is the dependent variable of model, mediator variables are including: attitudes, subjective norms and perceived behavioral control and independent variables are including: perceived relative advantage, trust in management, perceived organizational support, fear of loosing one’s unique value, perceived environmental dynamism, perceived supervisor control. This survey research was implemented within North Branch of Tehran and Science and Researches Campus including 148 stratified random samples of the faculty members. The statistical analysis of the model has been done through structural equation model with PLS software’s. All of hypothesis was confirmed and the power of model prediction for knowledge sharing intention is R ² =0.579. In order to promote of higher education development indexes, this survey results can be applied to systematic planning of encouraging academic members knowledge sharing. | ||
کلیدواژهها | ||
“Individual level of knowledge sharing”؛ “Knowledge sharing intent”؛ “Planned Behavior Theory؛ Perceptual factors” | ||
عنوان مقاله [English] | ||
ارائۀ مدل ترکیبی قصد تسهیم دانش اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با رویکرد عوامل ادراکی (پیمایشی پیرامون واحد تهران شمال و علوم و تحقیقات) | ||
نویسندگان [English] | ||
زهرا علیپور درویشی | ||
استادیار دانشکدۀ مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، ایران | ||
چکیده [English] | ||
این پژوهش با هدف تعیین عوامل ادراکی مؤثر بر قصد تسهیم دانش اعضای هیئت علمی انجام شده است. چارچوب نظری آن، بر اساس نظریۀ رفتار برنامهریزیشده و ترکیبی از دو مدل معتبر پیشبینی رفتار است. متغیرهای مدل شامل، قصد تسهیم دانش (متغیر وابسته)، نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درکشده (متغیرهای میانجی) و اعتماد به مدیریت، ادراک حمایت سازمانی، ادراک منافع نسبی، پویایی محیط ادراکشده، ادراک حمایت سازمان، ادراک کنترل سرپرست و ترس ازدستدادن ارزشهای منحصربهفرد (متغیرهای مستقل) هستند. نمونهگیری بهصورت طبقهای تصادفی انجام شده است و جامعۀ پژوهش اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد، واحد تهران شمال و واحد علوم و تحقیقات هستند. برازش مدل با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار پی.ال.اس انجام گرفته است و توان پیشبینی مدل 579/0 = 2R بوده است. نتایج این پژوهش برای برنامهریزی هدفمند ترغیب استادان به تسهیم دانش، در راستای ارتقای شاخصهای توسعۀ آموزش عالی، مبنای تجربی مناسبی است. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
تسهیم دانش سطح فردی, عوامل ادراکی, قصد تسهیم دانش, نظریۀ رفتار برنامهریزیشده | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,068 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,317 |