تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,686,896 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,916,004 |
تحلیل انتقادی دیدگاه مکتب تفکیک در مورد رهیافت عقلگرایانۀ فلسفی به دین | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
مقاله 7، دوره 46، شماره 1، اردیبهشت 1392، صفحه 111-130 اصل مقاله (713.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2013.50179 | ||
نویسندگان | ||
عباس یزدانی* 1؛ محمد کریمی لاسکی2 | ||
1دانشیار گروه فلسفۀ دین دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی کارشناسیارشد فلسفۀ دین دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
مکتب تفکیک بهکارگیری عقل و استدلهای فلسفی را در فهم گزارهها، مدعیات و باورهای دینی به طور جدی رد کرده است. پیروان این مکتب رهیافت عقلگرایانۀ فلسفی در باب فهم دین را کاملاً متضاد با دینداری و ایمان معرفی و معرفت صحیح دینی را به راه وحیانی منحصر میکنند. هدف این نوشتار بازخوانی روش تفکیکی و نقد و بررسی ادعاها و استدلهای مربوط به آن است. این مقاله با روش کتابخانهای و از طریق بررسی آثار مکتوب این جریان به توصیف و تحلیل این نظریه میپردازد. سپس، با نگرشی انتقادی ادعاها و استدلهای نظریۀ تفکیک را بررسی میکند. در این پژوهش استدلال خواهد شد که نهتنها استدلهای مدافعان مکتب تفکیک استحکام کافی ندارد، بلکه بر این رهیافت نقدهایی جدی وارد است و ادعای این مکتب بر ناکارآمدی روش فلسفی و تأکید بر نوعی ایمانگروی قابلدفاع نیست. در پایان نشان داده خواهد شد که با وجود محدودیت شناخت عقلی در فهم کامل دین، رهیافت معرفتشناختی فلسفی در تقابل با معارف دینی قرار ندارد. هرچند عقلگرایی افراطی نیز قابلدفاع نیست. درنتیجه، میتوان فهم فلسفی از دین را دارای اعتبار معرفتشناختی دانست. | ||
کلیدواژهها | ||
استدلال فلسفی؛ ایمانگروی؛ عقلگرایی؛ معرفت دینی؛ مکتب تفکیک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Critical Analysis of the Tafkik’s Perspective on Philosophical Approach to Religion | ||
نویسندگان [English] | ||
Abbas Yazdani1؛ Mohammad karimi laski2 | ||
1Assistant Professor in philosophy of Religion at University of Tehran | ||
2M. A. Student of University of Tehran. | ||
چکیده [English] | ||
The school of Tafkik rejects reason and philosophical arguments to understand religious propositions and religious beliefs. They hold that the philosophical approach to understand religion is inconsistent to revealed religion. Thus, the only true way to understand religion is revealed one. The purpose of this paper is to examine the approach of the school of Tafkik and its arguments. In this article, we study critically this approach. It shows that their arguments not only are not strong enough but it also is faced with outstanding problems. It shows that in spite of the restriction of reason in understanding religion, philosophical attitude is not inconsistent with religious beliefs. Of course, the extreme rationalistic approach to understand religion is not defendable too. So, the philosophical understanding is epistemologically valid. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Philosophical Argument, rationalism, Religion, religious understanding, School of Tafkik | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,614 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,397 |