تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,526 |
تعداد مقالات | 70,451 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,002,423 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,119,791 |
تحلیل جامعهشناختی چگونگی بازنمایی هویت فردی و جنسیتی در آثار سینمایی دهة 1380 ایران | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 4، بهمن 1392، صفحه 449-466 اصل مقاله (192.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2014.50239 | ||
نویسندگان | ||
رشید احمدرش* 1؛ احمد غلامی2 | ||
1عضو هیئت علمی دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان | ||
2کارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه کردستان | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به تحلیل تغییرات در هویت فرد مدرن و تبدیل شکل هویت جنسی زن و مرد معاصر ایران در دهة 1380 میان طبقة متوسط شهری، بهخصوص در کلانشهرها، میپردازد. این پژوهش درواقع با تحلیل کیفی و نشانهشناختیِ دو فیلم کنعان (مانی حقیقی) و شهرت (ایرج قادری) نشان میدهد که طی این دهه نوعی دگردیسی و تبدیل شکل صمیمیت میان انسانها، بهخصوص در رابطه با خود، شکل گرفته است که میتواند در تحولات مربوط به توسعة خود، فردیشدن جامعه، و تحول در هویت جنسی و سکسوالیتة افرادـ بهخصوص در میان طبقۀ متوسط شهریـ ریشه داشته باشد که در جستوجوی هویت سیال فردی و جنسیتی خویش است؛ تحولی که در عین داشتن لایههای دموکراتیک و اعطای نقش مرکزی به زنان و مردان در تصمیمگیریهایشان در قبال بدن، درواقع حامل پریشانیها و آشفتگیها در زندگی آنها هم هست. بررسی این تحولات از دریچة سینما در این دهه میتواند لایههای باریک و ژرفی از حیات فرد مدرن و حیات ذهنی وی را به تصویر بکشد. درنهایت، یافتههای این پژوهش میتواند افق روشنی را فراروی مسئولان و برنامهریزان شهری قرار دهد؛ بهخصوص در کلانشهرها به منظور برنامهریزی بهتر و هوشمندانه و مهندسی معقول امور هنری و درنهایت سیاستهای مرتبط با بدن و هویت فردی. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامة تأملی خود؛ خودشیفتگی؛ رابطة ناب؛ سکسوالیتة منعطف؛ سینما؛ صمیمیت؛ طبقة متوسط شهری؛ کلانشهر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Sociological analysis of personal and gender identity and every day life experience in Iranian cinema during 1990 | ||
نویسندگان [English] | ||
Rashid Ahmadrash1؛ Ahmad Gholami2 | ||
1Member of Faculty of Social Sciences, Farhangian University, | ||
2M.A in social sciences | ||
چکیده [English] | ||
This study, sociological analysis of changes happened in modern individual identity and transformation of sexual identities in Iran during the 1990s, among urban middle classes. We have used qualitative method especially semiotic in order to study and analyzes these three film. The Kanaan by Mani Haghighi, The famous by Iraj Ghaderi and The None Expected by Mohammad Hadi Karimi. The findings show that during the studied decade (1990s), a kind of transformation of in timidity among people particularly in relation to the formation of the SELF has been happened which can originate from changes of the improvement of the SEL, expanding of individuality in society and changes of gender and sexuality of middle class who looking for its gender and fluid personal identity. Changes also show some degree of democratic tendencies in giving central role to women and men in the process of decision making on their bodies but also have signs of some kinds of depressing and agitations in their lives. Studying of such changes through cinema will help us better understanding of modern individual life and his minding. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cinema, flexible sexuality, intimacy, pure relation, urban middle class | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,500 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,311 |