تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,523,733 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,783,846 |
مقایسۀ اثربخشی روشهای تدریس سنتی و تلفیقی تربیت بدنی بر یادگیری درس علوم تجربی و توسعۀ مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پسر پایۀ دوم مقطع راهنمایی | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 2، تیر 1393، صفحه 217-230 اصل مقاله (254.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2014.50458 | ||
نویسندگان | ||
سید امیراحمد مظفری1؛ لیلا صباغیانراد2؛ حجت حاتمی* 3 | ||
1دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
3دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسۀ اثربخشی روشهای تدریس سنتی (متداول) و تلفیقی تربیت بدنی بر یادگیری درس علوم تجربی و توسعۀ مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پسر پایۀ دوم مقطع راهنمایی است. این پژوهش نیمهتجربی طی یک دورۀ 12 هفتهای در شهرستان اسلامشهر به انجام رسید. جامعۀ آماری تحقیق در بردارندۀ دانشآموزان پایۀ دوم راهنمایی بود که از بین 79 دانشآموز داوطلب از این جامعه، 52 نفر از آنها به کمک آزمون بهرۀ هوشی انتخاب شدند و بهصورت هدفدار در دو گروه (گروه تدریس سنتی26n= و گروه تدریس تلفیقی 26 n=) قرار گرفتند. در طول این دورۀ 3 ماهه، در گروه سنتی، دروس تربیت بدنی و علوم، به شیوۀ رایج (مجزا از هم) تدریس شدند، درحالیکه در گروه تلفیقی، درس علوم با برنامههای درس تربیت بدنی تلفیق و تدریس شد. دادههای پژوهش با بهرهگیری از آزمونهای آماری ویل کاکسون، یومن ویتنی و t تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد که در سطح 05/0>α تفاوت معناداری بین میزان یادگیری درس علوم تجربی در دو گروه سنتی و تلفیقی وجود دارد؛ همچنین نتایج آزمون t نشان داد که تفاوت معناداری بین میانگین نمرههای رفتارهای تکانشی آزمودنیها در روش تلفیقی نسبت به روش سنتی در سطح 01/0> α وجود دارد؛ به نحوی که میانگین این نمرهها در روش تلفیقی نسبت به روش سنتی کاهش معناداری داشته است. همچنین نتایج مؤید آن است که تفاوت معناداری بین میانگین نمرههای رفتارهای اجتماعی مطلوب آزمودنیها در روش تلفیقی نسبت به روش سنتی در سطح 01/0> α وجود دارد. بهعبارت دیگر میانگین نمرههای دانشآموزان حاضر در روش تدریس تلفیقی افزایش معناداری نسبت به روش سنتی داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
تدریس تلفیقی؛ تدریس سنتی؛ روش تدریس؛ مهارتهای اجتماعی؛ یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparative Study about Effectiveness of two Different Teaching Methods of Traditional and Integrated of Physical Education on Learning Biology and Development of Social Skills of Male Junior High Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyyed Amir Ahmad Mozaffari1؛ Leila Sabaghiyanrad2؛ Hojat Hatami3 | ||
1Professor Islamic Azad University, science and research branch, Tehran, Iran, | ||
2Assistant Professor Islamic Azad University, science and research branch | ||
3Ph.D Student, science & research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The major aim of this study was to compare the effectiveness of two teaching methods of traditional (common) and integrated for physical education on learning biology and developing social skills in male junior students. This study was semiexperimental which was conducted in Islamshahr city for 12 weeks. The statistical population consisted of 79 volunteer junior students who studied the second grade and 52 students were selected by an IQ test and were assigned to two groups of traditional (n=26) and integrated (n=26) purposively. During these three months, physical education and biology were taught by the common method (separately) for the traditional group while biology was integrated with physical education and taught for the integrated group. The data were analyzed using Wilcoxon test, U Mann Whitney test and t test. The results revealed a significant difference in learning biology between traditional and integrated groups at α<0.05. The t test results revealed a significant difference in the mean scores of impulsive behaviors between traditional and integrated groups at α<0.01, that is, the mean scores significantly decreased in the integrated method compared to the traditional method. Also, there was a significant difference in the mean scores of suitable social behaviors of subjects between integrated and traditional groups (α<0.001). In other words, mean scores of the students in the integrated group significantly increased compared to the traditional group. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Integrated Teaching, learning, Social Skills, Teaching method, Traditional Teaching | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,420 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,468 |