![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,689,937 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,919,271 |
مطالعة عوامل اجتماعی مؤثر بر کار کودکان و پیامد آموزشی ناشی از آن مورد مطالعه روستای کراده، شهرستان جهرم | ||
بررسی مسائل اجتماعی ایران | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 1، اردیبهشت 1392، صفحه 69-92 اصل مقاله (409.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijsp.2013.50659 | ||
نویسندگان | ||
سید احمد فیروز آبادی1؛ زهرا رضانیاکان* 2 | ||
1دانشیار دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
2کارشناس ارشد توسعة روستایی | ||
چکیده | ||
در کشورهای درحالتوسعه کودکان مانند سایر اعضای خانواده برای کمک به وضعیت اقتصادی خانواده به کار گرفته میشوند که بسیاری مواقع از درس و مدرسه بازمیمانند. در کشورهای توسعهیافته بهدلیل اهمیت به کیفیت نیروی کار به سن فعالیت رسیده از جنبة اقتصادی کار کودکان کاسته شده و به جنبة آموزشی و تربیتی آن افزوده شده است. تئودور شولتز، اولین نظریهپرداز سرمایة انسانی معتقد به دو بعد از سرمایهگذاری انسانی یعنی سرمایهگذاری در تندرستی و سرمایهگذاری در آموزش است. سؤال اصلی این پژوهش این است که چه عواملی در پیدایش کار کودکان مؤثرند و کار کودکان در روستا چه پیامدی در آموزش آنها داشته است؟ روش انجام این پژوهش تمامشماری است. حجم نمونة کودکان 10ـ 14سالۀ روستای کراده از توابع شهرستان جهرم شامل 70 نفر است. عمدهترین یافتههای این پژوهش نشان میدهند که وضعیت اقتصادی، فرهنگیـ اجتماعی خانواده و وضعیت جسمانی والدین، جزء دلایل مهم کار کودکان در روستاست و ترک تحصیل و نبود پیشرفت تحصیلی، از آثار مهم کار کودکان است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ جهرم؛ روستای کراده؛ سرمایة انسانی؛ کار کودکان. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Study of Social Factors on Child Labor and Educational Consequences of It (Case Study: Karadeh village, Jahrom city) | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Ahmad Firouzabadi1؛ Zahra Rezaniakan2 | ||
1Associate Professor, Faculty of Social Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2MA. of Rural Development | ||
چکیده [English] | ||
The use of child labour is one of the characteristics of developing countries. In these countries children work in order to make a living for themselves and their families and, in some cases, working prevents them from following their education. In Iranian villages like most other developing countries, children are given labour according to their age and physical capabilities. Children, especially boys, are considered capital goods in rural working/ farming families. This capital is used not for the future but for the improvement of the current situation. Theodore Schultz, first human capital theoretician, believed that human investment has two dimensions: investment in health and investment in education. The present study’s main question is this: Is there a relationship between children’s labour in villages and their education? To conduct this experiment, survey was used. The sample included 70 people selected from children aged 10-14 from Keradeh, a village around Jahrom. The obtained results showed that families’ socio-cultural and economical characteristics and parents’ physical characteristics are important reason of child labour and quitted school and not educational development are important effectcs of child labour. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Child labour, Education, human investment, Jahrom, Keradeh | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,966 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,207 |