تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,498,001 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,759,832 |
تجربههای دوران تحصیل و شکلگیری هویت حرفهای معلم: پژوهشی خودمردمنگارانه | ||
پژوهشهای انسانشناسی ایران | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 5، شهریور 1392، صفحه 28-7 اصل مقاله (765.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijar.2013.50671 | ||
نویسندگان | ||
محمد عطاران1؛ غلامرضا حاجی حسیننژاد1؛ ژیلا حیدری نقدعلی* 2 | ||
1دانشیار دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم تهران) | ||
2دانشجوی دکترای برنامهریزی دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم تهران) | ||
چکیده | ||
روایتهای معلمان درباره زندگی روزانه و حرفهایشان در مدرسه، به فهم و ادراکی عمیق از ”چیستی تدریس و معلمی“ منجر میشود. روایتها مهمترین و اساسیترین ابزار معناساز فرهنگی هستند و امکان دستیابی به اندیشهها، دانش و تجربههای معلمان را فراهم میکنند. در پژوهش حاضر با روش خودمردمنگاری، پژوهشگر اول؛ تجربههای زیسته در دوران تحصیل و هویت حرفهای خود به عنوان معلم را بررسی کرده است. نتیجههای تحقیق حاکی از تأثیر عمیق تجربهها بر شکلگیری هویت معلم است که از آن جمله میتوان به خودآگاهی، چرخش از رویکرد معلم محوری به رویکرد کودک محوری در تدریس، پاسخگویی به نیازهای دانشآموزان، تأمل در عمل، پیوند بین نظر و عمل و جستجوی معنا اشاره کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربه؛ تحصیل؛ خودمردمنگاری؛ معلم؛ هویت حرفهای | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,305 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,458 |