تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,097,601 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,205,244 |
طراحی مدل تأثیر منابع بازاریابی بر عملکرد صادراتی با توجه به نقش میانجی گری راهبرد رقابتی تمایز (مورد مطالعه: صنعت کاشی و سرامیک ایران) | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 11، دوره 6، شماره 3، مهر 1393، صفحه 623-646 اصل مقاله (529.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2014.50733 | ||
نویسندگان | ||
عبدالحسین کرم پور1؛ الهه اسداللهی دهکردی* 2؛ حیدر احمدی3 | ||
1استادیار مدیریت بازرگانی، دانشگاه صنعتی مالکاشتر، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش ارزیابی تأثیر منابع بازاریابی بر عملکرد صادراتی در صنعت کاشی و سرامیک ایران با رویکرد مبتنی بر منابع و با در نظر گرفتن نقش راهبرد رقابتی تمایز بهمنزلۀ متغیر میانجی است. در این مطالعه، روابط میان اجزای منابع بازاریابی، راهبرد رقابتی تمایز و عملکرد صادرات، بررسی میشود. این پژوهش در پی یافتن پاسخی به این پرسش است که چگونه نوآوریهای فناورانه و راهبرد رقابتی به سطوح بالای عملکرد منجر میشود. مدل مفهومی پژوهش حاضر در واقع سه عنصر عمده در مدیریت راهبردی، شامل نوآوری فناورانه، راهبرد رقابتی تمایز و عملکرد را با هم ادغام میکند. در این راستا 123 پرسشنامه در اختیار نمونۀ آماری قرار گرفت که از این تعداد 91 پرسشنامه قابلیت تجزیهوتحلیل داشتند. تجزیهوتحلیل دادههای پرسشنامه نیز بهکمک روشهای تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاریافته اصلاح شد و پس از تعدیل به تأیید رسید. براساس نتایج حاصل، از میان اجزای منابع بازاریابی، بازارمحوری بیشترین تأثیر مستقیم (45/0) و غیر مستقیم (68/0) را بر عملکرد صادراتی میگذارد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازارمحوری؛ پیچیدگی محیطی؛ راهبرد رقابتی تمایز؛ عملکرد صادراتی؛ کارآفرینی محوری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Desiging a model of assessing the effects of competitive strategy and technological innovation on export performance based on competitive environment (Case study: Ceramic tile industry in Iran) | ||
نویسندگان [English] | ||
Abdolhosein Karampour1؛ Elahe Asadolahi Dehkordi2؛ Heidar Ahmadi3 | ||
1Assistant Prof., Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran | ||
2MSc in Business Administration, Shahid Chamran University, Ahwaz, Iran | ||
3PhD. Candidate in Public Administartion, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is assessing the effects of competitive strategy and technological innovation on export performance based on competitive environment in non metal mineral industry of Iran. In this paper, available approaches in the scope of determinants of EP are identified consist of contingency view, relational and resource based view. In this study, we examine relationship between technological innovation, competitive strategy and export performance. The purpose of this paper is how technological innovation and competitive strategy are caused directly a high level of performance. Conceptual model in this research integrate three main components of strategic management. It means that technological innovation, competitive strategy and performance. We distribute 123 questionares and 91 of them were been analysied. In this research, we investigate that focus strategy based model. As a result, technological innovation has the most effect on export performance (59%). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
competitive environment, Competitive Strategy, Export performance, technological innovation | ||
مراجع | ||
Aaby, N. & Stanley, F. (1989). Management influences on export performance: A review of the empirical literature 1978-1988.InternationalMarketing Review, 6 (4): 7-26.
Baldauf, A., Cravens, D. & Wagner, U. (2000). Examining determinants of export performance in small open economies. Journal of World Business, 35 (1): 61-79.
Bani-Hani, J. & AlHawary, F. (2009). The Impact of Core Competencies on Competitive Advantage: Strategic Challenge. International Bulletin of Business Administration, 6 (1): 93-104.
Barney, J. (1996). Gaining and sustaining competitive advantage. Reading, MA: Addison-Wesley Publishing Company.
Barney, J. (2001). Is the Resource-based View a useful perspective for Strategic Management research? Yes. Academy of Management Review, 26 (1): 41-56.
Bazargan, A., Sarmad, Z. & Hedjazi, E. (2004). Research Methods in Behavioural Sciences. (11th edn.). Agah Pub, Teharn. (in Persian)
Cadogan, J., Cui, C. & Li, E. (2003). Export market-oriented behavior and export performance: the moderating roles of competitive intensity and technological turbulence. International Marketing Review, 20 (5): 493-513.
Cavusgil, S. T. & Zou, S. (1994). Marketing strategy-performance relationship: an investigation of the empirical link in export market ventures. Journal of Marketing, 58 (1): 1-21.
Chetty, S. K. & Hamilton, R. T. (1993). Firm-level determinants of export performance: a meta-analysis. International Marketing Review, 10 (3): 26-34.
Co-production Office Department of Cooperatives. (2014).Analysisofcooperatives,nonmetallic minerals, machinery andfoundry. Tehran, Ministry of Cooperatives. (in Persian)
Dhanaraj, C. & Beamish, P.W. (2003).A resource-based approach to the study of export performance. Journal of small Business Management, 41 (3): 22-61.
Fahimifar, J. (1997). Global market share and export of decorative stones. 1th ed. Tehran: Institute of Business Studies and Research pub,. (in Persian)
Ghorbani, M. (2002). Prefatory upon Geology Iran's economic. 1th ed. Tehran: Organization Geology and Mineral Exploration Country. (in Persian)
Heidarzadeh, K. (2004). Assess the impact ofentrepreneurial orientationandmarket orientation onbusiness performanceof manufacturingcompanies, companies listedon the Stock Exchange. Doctoral Dissertation. Azad university, Iran. (in Persian)
Hosseini Touli, F. (2010). Investigatethe effectofexportincentivesonexportperformancepower industry. Doctoral Dissertation. Tehran University, Iran. (in Persian)
Ibeh K. I. & Wheeler C. (2005). A Resource-Centred Interpretation of Export Performance. International Entrepreneurship and Management Journal, 1 (1): 539–556.
Kaleka, A. (2002). Resources and capabilities driving competitive advantage in export markets: Guidelines for industrial exporters. Industrial Marketing Management, 31(1): 273–284.
Katsikeas, C., Leonidou, L. & Morgan, N. (2000). Firm-level export performance assessment: review, evaluation and development. Journal of the Academy of Marketing Science, 28 (4): 493-511.
Khalili, A. (2010). Speaking on Non-oil exports. Akhbare Felezat, 3 (16): 1-26. (in Persian) Kim, M. & Azizi, W. (2009). The Relationship Between Innovativeness, Strategy Types ,Environment and the Export Performance of Small and Medium size Enterprises (SMEs) of Malaysian Manufacturing Sector. The Business Review, 13 (2): 145-154.
Kim Man, M.M. (2010). The Relationship between Distinctive Capabilities, Innovativeness, Strategy Types and the Export Performance of Small and Medium-Size Enterprises (SMEs) of Malaysian Manufacturing Sector. Management, 4 (3): 205–223.
Leonidou, L.C., Katsikeas, C.S. & Samiee, S. (2002). Marketing strategy determinants of export performance: A meta-analysis. Journal of Business Research, 55 (1): 51–67.
Lumpkin, G.T. & Dess, G. (2001). Linking two Dimension of Entrepreneurial Orientation to Firm Performance: The Moderating Role of Environment and Industry Life Cycle. Journal of Business Venturing, 16 (1): 429-451.
Najafi Majd, S. (2008). Identifyingthe determinants ofexportperformancein the food industry (MA Dissertation). Tehran University, Iran. (in Persian)
Nasution, H., Grant, K. & Mavondo, F. (2007). Assessing marketing productivity in large companies and SMEs. Monash University.
Pordaryani, A. (2010). Entrepreneurship. 9th ed. Theran: Jajarmi Pub. (in Persian)
Sousa, C. M. P. & Bradley, F. (2008).Antecedents of international pricing adaptation and export performance. Journal of world business, 43 (1): 307-320.
Wu, L.Y. (2010). Applicability of the resource-based and dynamic-capability views under environmental volatility. Journal of Business Research, 63 (1): 27–31. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,004 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,989 |