![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,686,173 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,914,743 |
گفتوگومداری و چندصدایی در رمان جزیرة سرگردانی اثر سیمین دانشور | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 5، دوره 17، شماره 2، تیر 1391، صفحه 77-91 اصل مقاله (352.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2012.50885 | ||
نویسندگان | ||
ابراهیم سلیمی کوچی* 1؛ فاطمه سکوت جهرمی2 | ||
1دانشگاه اصفهان-دکتری تخصصی | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
میخاییل باختین در پارهای از انگارههای نظری خود در باب متن ادبی، «گفتوگومداری» را به مثابة «همکنشی متون»، مهمترین ویژگی متن دانست و «چند صدایی» گفتمان را به عنوان مؤلفهای نوین در رمان مطرح کرد. از آن پس، بسیاری از اندیشمندان و نظریهپردازان مطالعات ادبی و فرهنگی، نظیر ژنت و کریستوا به گسترش و تقریر این مبحث پرداختند و صورتبندیهای مختلف و گاه پیچیدهای از آن ارایه کردند. به هر روی، امروز میتوان بعد «بینامتنی» را فصل مشترک پایداری میان تعابیر و تفاسیر متفاوت از گفتوگومداری باختین، بینامتنی کریستوا و ترامتنی ژنت به حساب آورد و با تکیه بر این نظرات، تبیینی جامعنگر از مفاهیم «گفتوگومداری» و «چندصدایی» در یک متن ادبی ارایه داد. اگر در صدد کاربست نظریة گفتوگومداری باختینی در آثار ادبی معاصر ایران باشیم، آثار سیمین دانشور از معدود آفرینشهای ادبیات داستانی معاصر ایران است که با پاسداشت گفتوگومداری و مصادیق و مدلولات آن، نظیر مناسبات بینامتنی و اشارات و ارجاعات چشمگیر، خصلت چندصدایی دارند. از این رو، ما در این نوشتار دو هدف کارکردی عمده را مطمح نظر قرار میدهیم. نخست؛ به ارایة تبیینی مبسوط و تا حد ممکن جامع از آنچه که خصلت گفتوگومدار و چند صدایی یک متن ادبی نامیده میشود، میپردازیم و دوم؛ در پی پاسخ به این پرسش برمیآییم که با تکیه بر چه مصادیق و مؤلفههایی میتوان رمان جزیرة سرگردانی اثر سیمین دانشور را واجد خصلت چندصدایی و گفتوگومداری دانست؟ | ||
کلیدواژهها | ||
بینامتنی؛ چندصدایی؛ گفتوگومداری؛ ژنت؛ باختین؛ جزیرة سرگردانی؛ سیمین دانشور | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Dialogism and Polyphony in Simin Daneshvar's Wandering Island | ||
نویسندگان [English] | ||
Ebrahim SALIMIKOUCHI1؛ Fatemeh Sokoutjahromi2 | ||
چکیده [English] | ||
Mikhail Bakhtin presented "dialogism" and "polyphony" as remarkable components of modern literary novels. Since then, many literary critics including Kristeva and Genette began to expand, and offer a variety of presentations and configurations of these notions. Today, we can consider "intertextuality" as a common ground between the different interpretations of the theories of Bakhtine, Kristeva and Genette. Also, we can represent an inherent and holistic explanation of the concepts of "dialogism" and "polyphony" in a literary text. In contemporary Persian literature, the works of Simin Daneshvar is envisaged among the few literary creations that contain dialogism and its corollaries. Hence, in this paper, first, we aim to offer a detailed explanation of what dialogism is, and second, we will try to show how we can consider Daneshvar's Wandering Island as a dialogic literary text. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Intertextuality, Polyphony, Dialogism, Genette, Bakhtin, Wandering Island, Simin Daneshvar | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,821 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,043 |