تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,522,399 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,782,032 |
مطالعة توصیفی فرایند ترجمة مترجمان انگلیسی تازه کار ایرانی | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 2، مهر 1391، صفحه 43-64 اصل مقاله (325.82 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2012.50917 | ||
نویسندگان | ||
سارا ساری* 1؛ مسعود خوش سلیقه2؛ محمدرضا هاشمی3 | ||
1کارشناس ارشد مترجمی انگلیسی، پردیس بینالملل، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | ||
2استادیار مطالعات ترجمه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | ||
3دانشیار مطالعات ترجمه، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
مترجم پردازش کنندۀ متن مبدأ و تولید کنندۀ متن مقصد در ارتباطات چند زبانه و چند فرهنگی میباشد، و بدین جهت، پژوهشـگران همواره به موضوع بررسی رفتار و کنش مترجمان به هنگام ترجمه علاقهمند میباشند. در این زمینه، تحقیقات تجربی زیادی در سطح بین الملل از جنبههای مختلفی صورت گرفته است که یکی از آنها بررسی فرایندهای ترجمه در مترجمان تازه کار است. اما با توجه به نوپا بودن مطالعات ترجمه در ایران، در این زمینه پژوهشهای اندکی انجام شده است. در این پژوهش، به توصیف فرایند ترجمۀ متنی توضیحی از انگلیسی به فارسی توسط گروهی از مترجمان تازهکار ایرانی پرداخته شد. با توجه به اهمیت چند وجهی کردن جمعآوری و تحلیل دادهها، از سه شیوۀ فکرگویی، مشاهده، و مصاحبۀ مرورنگر در بررسی فرایند ترجمه هشت مترجم تازهکار استفاده شد. فرایندهای شرکت کنندگان با استفاده از روش تحلیل نظریۀ داده بنیاد، رمزگذاری و دستهبندی شده، و در چهار مرحلۀ برنامهریزی، درک، انتقال و کنترل و در سه سطح بلاغی، مفهومی، و زبانی قرار گرفتند. بر اساس نتایج، مشخص شد که مترجمان تازهکار شرکت کننده، در فرایند ترجمه در هر چهار مرحله بیشترین توجه را به سطح زبانی اختصاص دادند. | ||
کلیدواژهها | ||
مطالعات توصیفی ترجمه؛ فرایند ترجمه؛ انگلیسی به فارسی؛ مترجم تازهکار؛ فکرگویی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Descriptive Study of the English Translation Process of Iranian Novice Translators | ||
نویسندگان [English] | ||
Sara Sari1؛ Masood Khoshsaligheh2؛ Mohammad Reza Hashemi3 | ||
چکیده [English] | ||
The translator’s multilateral role as a user and processor of the source text as well as the producer of the target text in today’s multi-cultural and multilingual communications has always drawn researchers’ attention to examining translators’ actions and behavior including the translation process of novice translators This study, outlined in the framework of Descriptive Translation Studies (DTS), explains the processes undertaken by Iranian novice translators while translating an expository text from English to Persian. Eight novice translators took part in the study and three methods of Think Aloud Protocol Technique, Observation and Retrospective Interview were used to gather the data. All the actions of the translators were encoded and categorized according to the steps introduced in Grounded Theory Method Data Analysis and were examined on Rhetoric, Conceptual and linguistic levels and divided into four stages of Planning, Comprehending, Transferring and Monitoring. This study specifies that all novice translators went through all the stages and levels in the process of translating an expository text from English to Persian. However their main focus was on the linguistic level. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Descriptive Translation Studies, Translation Process, English to Persian, Novice Translators, Translational Stages | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,692 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 773 |