تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,730 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,770 |
مخروطات در متون ریاضی نظام آموزشی معاصر ایران | ||
تاریخ علم | ||
مقاله 3، دوره 10، شماره 2، مهر 1391، صفحه 35-63 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محمود شهیدی* | ||
کارشناس ارشد تاریخ علم | ||
چکیده | ||
مخروطات یا همان دانش مطالعۀ مقاطع مخروطی از عالیترین مباحث نظری هندسۀ دوران باستان و سدههای میانه بوده که به خاطر کاربردهای عملی نیز مورد توجه قرار میگرفته است. در پژوهش پیشِ رو، پس از اشارهای کوتاه به تاریخچۀ مخروطات در یونان و در تمدن اسلامی، چگونگی راهیابی آن به کتابهای درسی دورۀ قاجار و کمی پس از آن در ایران، و نیز دگرگونی واژگان این علم در جریان این انتقال، بررسی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
ایران معاصر؛ دارالفنون؛ کرشیش؛ مخروطات؛ مهندسالملک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Conics in Mathematical Textbooks of Contemporary Educational System of Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahmoud Shahidi | ||
M.Sc. History of Science | ||
چکیده [English] | ||
Conics or the science of conic sections is one of the highest theoretical topics of geometry in Classical Antiquity and the Middle Ages. It was also studied for its practical applications. In this paper, we first present a short history of conics in Antiquity and the Islamic civilization, then we show how this discipline was introduced in Persian textbooks in the Qajar period and a little after, and how, through this transmission, its vocabulary underwent a change. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Contemporary Iran, Dār al-Funūn, Kříž, Conics, Muhandis al-Mulk | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,151 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,056 |