تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,114,138 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,217,929 |
A Multi-objective Model to Optimize Gate and Counters Assignment to Arrival Flights (Case study: Imam Khomeini Airport) (Technical note) | ||
Advances in Industrial Engineering | ||
مقاله 6، دوره 48، شماره 1، تیر 2014، صفحه 67-72 اصل مقاله (413.55 K) | ||
نوع مقاله: Research Paper | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jieng.2014.51150 | ||
نویسندگان | ||
A. Rashidi Komijan؛ M. Hassani Doughabadi* ؛ K. Jamali Firoozabadi | ||
چکیده | ||
Today, due to rising passenger expectations and other resource constraints, the airport managers and staff do to develop appropriate programs in order to optimize the allocation of the resources. Gates and counters are important resources in airport. In this research problem of gate and counter for arrival flights is considered simultaneously and mathematical model is prepared. The objectives of model includes minimizing passenger walking distance, minimizing the number of flights is allocated parking and alternate assign of gates (as a soft constraint). Zero- one Mathematical model with multi objective function (MODM) has been solved with precise method (GAMS software). Assigned similar flights to a terminal and balance in terminals are constraints of the model that there are low studies about it. | ||
کلیدواژهها | ||
Counter؛ gate؛ Arrival flights؛ Assignment؛ One-Zero mathematical model | ||
عنوان مقاله [English] | ||
مدل ریاضی چند هدفه برای تخصیص بهینه کانتر و گیت به پروازهای ورودی (فرودگاه امام خمینی)- یادداشت فنی | ||
نویسندگان [English] | ||
علیرضا رشیدی کمیجان؛ مرضیه حسنی دوغآبادی؛ کامران جمالی فیروزآبادی | ||
چکیده [English] | ||
امروزه با توجه به بالا رفتن سطح توقع مسافران و محدودیت منابع، لازم است مدیران و مسئولان فرودگاهها، برای تدوین برنامه مناسب در راستای تخصیص هر چه بهینهتر منابع، گام بردارند. از جمله منابع یک فرودگاه، گیت و کانتر هستند. در این تحقیق با در نظر گرفتن مسئله تخصیص کانتر و گیت به طور همزمان به پروازهای ورودی، مدل ریاضی مربوطه ارائه شده است. اهداف مدل شامل حداقل کردن طول مسیر پیادهروی مسافران، حداقل کردن تعداد پروازهای تخصیص یافته به پارکینگ و تخصیص یک در میان گیتها (به عنوان محدودیت نرم) است. برای حل مدل ریاضی صفر و یک با تابع هدف چندگانه (MODM) پس از نرمالسازی و تبدیل آن به یک هدف، از روش دقیق (توسط نرمافزار GAMS) استفاده شده است. از جمله محدودیتهای مدل که در تحقیقات دیگر کمتر به آن پرداخته شده است، میتوان به تخصیص پروازهای مشابه به یک ترمینال و برقراری توازن در ترمینالهای فرودگاه اشاره کرد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
کانتر, گیت, پروازهای ورودی, تخصیص, مدل ریاضی صفر و یک | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,292 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,017 |