تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,005 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,494,051 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,754,594 |
Expaining model of affecting factors on e-learning effectiveness in post graduate courses | ||
Journal of Information Technology Management | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 4، اردیبهشت 2015، صفحه 629-648 اصل مقاله (653.79 K) | ||
نوع مقاله: Research Paper | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitm.2015.51165 | ||
نویسنده | ||
Mahdi Kheyrandish* | ||
Assistance Prof., Faculty of Management, Shahid Sattari Aeronautical University of Science & Technology, Tehran, Iran | ||
چکیده | ||
The quality of learning is one of the basic elements in every society to reach achievements. This subject has more importance on e-learning. Accordingly, the present study explains the affecting factors on e-learning programs’ effectiveness. Regarding the aims, the present research is descriptive and regarding the application is practical. Data collection method is research made questioner. In order to reach this aim, 106 samples including deans, experts and lecturers of e-learning programs have been randomly chosen and by application of partial least square method five different factors affecting the effectiveness of e-leaning including university-related, student features and characteristics, lecturer’s features and characteristics, learning conditions and environmental factors have been determined. Yet, the consequences of the study revealed that the learning conditions factor and the university-related factor have respectively the most and the least effects on the effectiveness of e-learning. | ||
کلیدواژهها | ||
E-learning؛ e-learning effectiveness؛ Information Technology؛ learning | ||
عنوان مقاله [English] | ||
تبیین مدل عوامل تأثیرگذار بر اثربخشی آموزش الکترونیکی در دورههای کارشناسی ارشد دانشگاه های علموصنعت و تهران | ||
نویسندگان [English] | ||
مهدی خیراندیش | ||
استادیار مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران | ||
چکیده [English] | ||
اثربخشی دورههای مجازی، یکی از چالشهای پیش روی برگزارکنندگان این دورههاست که تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد. بر این اساس، پژوهش پیش رو به بررسی عوامل مؤثر بر اثربخشی آموزش الکترونیکی پرداخته است. پژوهش حاضر از نظر هدف، توصیفی ـ پیمایشی است و از نظر نوع استفاده، کاربردی بهشمار میرود. ابزار اصلی پژوهش، پرسشنامۀ محققساخته است. در این راستا، 106 نفر از مدیران، کارشناسان و مدرسان دورههای آموزش الکترونیکی بهصورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند و با مطالعۀ مبانی نظری، جمعآوری اعضای نمونه و کاربرد روش حداقل مربعات جزئی، پنج دسته از عوامل اصلی مؤثر بر اثربخشی آموزش الکترونیکی، شامل عوامل مرتبط با دانشگاه (مؤسسۀ آموزشی برگزارکنندۀ دوره)، ویژگیهای دانشجو، ویژگیهای مدرس، عوامل آموزشی و عوامل محیطی شناسایی شد. همچنین، نتایج پژوهش نشان داد که عامل آموزش و عامل مرتبط با دانشگاه، بهترتیب دارای بیشترین و کمترین تأثیر بر اثربخشی آموزشهای الکترونیکی هستند. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
آموزش, آموزش الکترونیکی, اثربخشی آموزش الکترونیکی, فناوری اطلاعات | ||
مراجع | ||
Ahadiyan, M. (2004). Introduction to Instructional Technology, The twenty-fifth edition, Tehran: Nashr o Tabligh Boshra. (in Persian)
Anarinejad, A., Saketi, P. & Safavi, S. A. A. (2010). The conceptual framework of evaluating e-learning programs in higher education institutions. Journal of teaching technoloogy, 4(3): 27-42. (in Persian)
Anderson T. (2002). Is E-Learning Right for Your Organization? Available in: http://www.learningcircuits.org/2002/jan2002/anderson.htm.
Andone, L., Sireteanu, N. A. (2009). Strategies for technology-based learning in higher education. The Fed University, Journal of Higher Education, 4(1): 31- 42. Aydin, C. H. & Tasci, D. (2005). Measuring Readiness for e-Learning: Reflections from an Emerging Country. Educational Technology & Society, 10 (3): 326-358.
Bell, B. S. & Federman, J. E. (2013). E-learning in Postsecondary Education, the Future of Children, 23 (1): 165-185.
Bruner, J. S. (1971). The Relevance of Education; Cambridge, MA: Harvard University Press.
Elahi, S. & Namdarian, L. (2010). A model of end-user satisfaction with information systems approach to justice. Journal of information technology management, 2(5): 3-18. (in Persian)
Ghaedi, B., Asgari, M. A. & Attaran, M. (2007). Curriculum evaluation of e-learning Wii PC. E-learning,. Zahedan: sistan & balochestan university, pp. 12-23 . (in Persian) Govindasamy, T. (2002). Successful Implementation of E-learning Pedagogical Considerations. The Internet and Higher Education, 4: 287-299.
Guri-Rosenblit, S. (2005). Eight paradoxes in the implementation process of e-learning in higher education, Higher Education Policy, 18 (1): 5-29. Haghighatdost, Z. (2007). Education and Development in the Age of Technology. Journal of science and technology, 4(3): 49-66. (in Persian)
Hanafizade, P. & Rahmani, A. (2011). Multi-dimensional structures Method. Teharn: Termeh. (in Persian)
Handavand, S. & Kashanchi, A. (2013). Factors Affecting E-Learning. Journal of teaching strategies. 6(2): 89-93. (in Persian)
Horton, W., Horton, K. (2003). E-learning Tools and Technologies. First edition. USA: Wiley publishing.
Hosseini, M., Mirarabrazi, R. & Rezaei, S. (2007). Review of barriers to the development of e-learning in Iran educational system. The secondE-learning Conference, Zahedan, Sistan o balochestan University. (in Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,071 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,101 |